„Landscape film” – o pewnym epizodzie w historii brytyjskiego filmu awangardowego
Abstrakt
Autorka skupia się na fenomenie brytyjskiego nurtu landscape film z lat 70. Pojawił się on w okresie dominacji tendencji strukturalnej wśród reżyserów awangardowych. Filmy tego nurtu złagodziły radykalną perspektywę kina strukturalnego za sprawą przyjemności płynącej z samych wizualnych właściwości obrazu filmowego. Jak wskazuje Deke Dusinberre, filmy te zapewniają o iluzyjności kina przez zmysłowość pejzażu i jednocześnie o materialnej naturze procesu reprezentacji, który podtrzymuje ową iluzyjność. Rode, powołując się na ustalenia Davida Curtisa, historyka filmu awangardowego, wychodzi od opisu sposobu, w jaki pejzaż był wykorzystywany przez filmowców w okresie wczesnego kina, a następnie krótko omawia kontekst filmu strukturalnego, powołując się na wyniki badań P. Adamsa Sitneya i Petera Gidala. W dalszej części artykułu autorka poddaje analizie wybrane dzieła dwóch najważniejszych artystów tego nurtu: Williama Rabana i Chrisa Welsby’ego.
Słowa kluczowe:
brytyjska awangarda, landscape film, film strukturalnyBibliografia
Adams Sitney P., Landscape in the cinema: the rhythms of the world and the camera, w: Landscape, natural beauty and the arts, red. S. Kemal, I. Gaskel, Cambridge, New York, Melbourne 1993.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511554605.005
Google Scholar
Adams Sitney P., Structural Film, w: Adams Sitney P., Film Culture. An Anthology, London 1971.
Google Scholar
Curtis David, A History of Artists' Film and Video in Britain, London 2007, s. 94-97, 100-102.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781838710958
Google Scholar
Derek Jarman: A Portrait: Artist, Filmmaker, Designer, red. Roger Wollen, London 1996.
Google Scholar
Dusinberre Deke, British Avant-garde Landscape Films, „UnderCut”, Spring 1983, nr 7/8, s. 49-53.
Google Scholar
Gidal Peter, Theory and Definition of Structural/Materialist Film, w: The British Avant-Garde Film 1926 to 1995. An Anthology of Writings, red. M. O’Pray, Luton 1996, s. 145.
Google Scholar
Hamlyn Nicky, Structuralist Traces, w: The British Avant-Garde Film 1926 to 1995. An Anthology of Writings, red. M. O’Pray, Luton 1996, s. 220.
Google Scholar
Kluszczyński Ryszard W., Film. Wideo. Multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999, s. 51-60.
Google Scholar
Nitosławska Mariella, Nowe tendencje w filmie awangardowym, w: Film awangardowy w Polsce i na świecie, red. R. W. Kluszczyński, Łódź 1989, s. 130-133.
Google Scholar
O'Pray Michael, William Raban, Interview with Chris Welsby, „UnderCut”, Spring 1983, nr 7/8, s. 69-70, 72, 76-77.
Google Scholar
O'Pray Michael, William Raban, Landscape Films: the Formalist Imagination, „UnderCut” nr 7/8, Spring 1983, s. 104-105, 109.
Google Scholar
Rees A. L., A History of Experimental Film and Video. From the Canonical Avant-Garde to Contemporary British Practise, London 1999, s. 80, 82.
Google Scholar
Subjects and Sequences: a Margaret Tait Reader, red. P. Todd, B. Cook, London 2004, s. 159.
Google Scholar
Autorzy
Dagmara Rodekwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Kulturoznawczyni; pracuje w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, a także na Wydziale Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu. Zajmuje się awangardą filmową, feminizmem i teorią queer.
Statystyki
Abstract views: 99PDF downloads: 23
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Dagmara Rode

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Dagmara Rode, Trajektorie podnoszenia świadomości w amerykańskich dokumentach drugiej fali feminizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Dagmara Rode, „Pokonani mężczyźni”. O męskości w filmach Europy Środkowo-Wschodniej , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Dagmara Rode, Dziewczyńskie zapiski. O wczesnej twórczości Sadie Benning , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne