„Z archiwum X” dwieście lat później albo alchemia cyberpunku

Dagmara Rode

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Rode dokonuje analizy filmu Matrix Andy’ego i Larry’ego Wachowskich, stosując następującą strategię – wybiera konkretne interteksty i sprawdza, w jaki sposób modyfikują one znaczenie filmowych pre-tekstów. W ujęciu Rode intertekstami Matrixa są: seria Z Archiwum X z amerykańską obsesją bycia kontrolowanym i terrorem wywoływanym przez system totalitarny; wideo-manifest Richarda Serry z 1978 r., zrealizowany w czasach największego rozczarowania telewizją; cyberpunk z jego akcesoriami i podziałem na zdegradowany świat materialny oraz budującą nadzieję sieć; produkcja Davida Lyncha przesiąknięta intuicją istnienia wielu światów równoległych; proza Philipa K. Dicka; refleksje inspirowane koncepcjami z psychoanalizy; mitologia chrześcijańska; gnostycyzm i średniowieczna alchemia. Zaawansowana technologia Matrixa wymykająca się spod kontroli człowieka budzi skojarzenia z historią Golema i Frankensteina.



Słowa kluczowe:

Richard Serra, Philip K. Dick, technologia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Rode, D. (2000) „«Z archiwum X» dwieście lat później albo alchemia cyberpunku”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 186–205. doi: 10.36744/kf.4211.

Autorzy

Dagmara Rode 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Studentka IV roku kulturoznawstwa Uniwersyte­tu Łódzkiego (specjalność filmoznawstwo).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Dagmara Rode

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.