Wściekłość i wrzask. Studium recepcji „Ładunku 200” Aleksieja Bałabanowa
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest analiza rosyjskiej recepcji Ładunku 200 (Gruz 200, reż. Aleksiej Bałabanow, 2007), która miała miejsce tuż po premierze utworu. Ocena filmu jako utworu artystycznego oraz prawdziwości zawartego w nim obrazu Rosji podzieliła zarówno krytyków, jak i zwykłych odbiorców, stając się tematem debaty społecznej. Analityczna część tekstu, dotycząca interpretacji krytycznych dzieła, jest oparta na historyczno-materialistycznej metodzie badania odbioru utworów filmowych opracowanej przez Janet Staiger. Punktem odniesienia jest w niej ideologia dominująca w polityce historycznej ówczesnej Rosji oraz w klasycznych regułach narracji. Do analizy afektywnych doświadczeń odbiorczych została użyta teoria psychoanalityczna.
Słowa kluczowe:
Aleksiej Bałabanow, Janet Staiger, psychoanalizaBibliografia
Bałabanow, Aleksiej. 2007. http://www.gazeta.ru/culture/2007/05/ 24/a_1725034.shtml. (10.05.2012).
Google Scholar
Erll, Astrid. 2009. Literatura jako medium pamięci zbiorowej. Tłum. M. Saryusz-Wolska. W: M. Saryusz-Wolska (red.). Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Google Scholar
Etkind, Alexander. http://www.memoryatwar.org/publications-list/memory-in-grey-room.pdf. (02.05.2012).
Google Scholar
Fanajłowa, Elena. 2008. Kosmetika wraga. „Seans” 35-36.
Google Scholar
Feretti, Maria. http://old.polit.ru/documents/517093.html (13.05.2012).
Google Scholar
Ferretti, Maria. http://www.youscribe.com/catalogue/tous/savoirs/religions/la-nostalgie-du-communisme-dans-la-russie-post-sovietique-358844. (12.05.2012).
Google Scholar
Gładilszczikow, Jurij. http://www.film.ru/article.asp?id=4699. (10.05.2012).
Google Scholar
Gusiatynski, Jewgienij. 2008. Nulewyje i wocmidesjatyje: nasledowanie po prjamoj. „Seans” 35-36.
Google Scholar
Kaplan, Ellen. A. 1998. Women in Film Noir. London: British Film Institute.
Google Scholar
Kiczyn, Walerij. http://www.rg.ru/2007/06/08/gruz200.html. (11.06.2012).
Google Scholar
Klinger, Barbara. 2003. „Cinema/Ideology/Critisism” Revisited: The Progressive Genre. W: B. K. Grant (red.). Film Genre Reader III. Austin: University of Texas Press.
Google Scholar
Kotik, Wala. 2007. Putieszestwije za kraj magnolii, http://www.gazeta.ru/culture/2007/06/14/ a_1805688.shtml. (22.06.2012).
Google Scholar
Kulikow, Iwan. Niczego siebie iriska. http://www.gazeta.ru/culture/2007/07/18/a_1926696.shtml.
Google Scholar
Matizen, Wiktor. 2008. Trupy pretknowienija. „Seans” 33-34.
Google Scholar
Sawieljow, Dymitr. 2008. Nie kantowat. „Seans” 33-34.
Google Scholar
Siriwli, Natalia. 2007. Bez boga w dusze, bez carja w golowie…. „Nowyj Mir” 9.
Google Scholar
Staiger, Janet. 2008. W stronę historyczno-materialistycznych badań nad recepcją filmu. Tłum. I. Kurz. W: I. Kurz (red.). Film i historia. Antologia. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Szerbieniok, Andriej. 2012. «Ja znaju, no wsje rowno…»: postsowietskoje kino i sowietskoje proszloje. „Nieprikosnowiennyj zapas” 1.
Google Scholar
Taroszina, Sława. http://www.gazeta.ru/column/taroschina/2695903.shtml. (24.06.2012).
Google Scholar
Autorzy
Paulina Gorlewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka filmoznawstwa i rosjoznawstwa na UJ, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Paulina Gorlewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paulina Gorlewska, O potworach i trupach, czyli symptomy rozkładu postsowieckiej rosji w „Ładunku 200” Aleksieja Bałabanowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Paulina Gorlewska, Człowiek, który nosi wspomnienia w swoich oczach. Kino Jonasa Mekasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Paulina Gorlewska, Terror ciała i wstrętny stalinizm w filmie „Chrustalow, samochód!” Aleksieja Germana starszego , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie