Gdzie jest autorka?
Abstrakt
Artykuł jest recenzją książki Małgorzaty Radkiewicz Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej (2022), która prezentuje twórczość teoretyczną sześciu artystek filmowych. Są to: Alice Guy-Blaché (1873-1968), Germaine Dulac (1882-1942), Maya Deren (1917-1961), Laura Mulvey (ur. 1941), Trinh T. Minh-ha (ur. 1952) i Alexandra Juhasz (ur. 1964). Autorka skupia się na szczegółowym przedstawieniu wybranych tekstów tych twórczyń i wprowadzeniu w ich refleksję o filmie. Radkiewicz deklaruje, że jej celem jest podkreślenie ich obecności i znaczenia w historii myśli filmowej. W książce brakuje jednak podejścia krytycznego, pozwalającego na większe zdialogizowanie poszczególnych rozdziałów, a w ich obrębie – na odniesienia do kontekstu współczesnego i dzisiejszej teorii.
Słowa kluczowe:
Alice Guy-Blaché, Germaine Dulac, Laura Mulvey, Trinh T. Minh-ha, Alexandra Juhasz, kino kobietBibliografia
Radkiewicz, M. (2022). Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej. Kraków – Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego – Fundacja Okonakino – Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Google Scholar
Autorzy
Iwona Kurzi.kurz@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0001-7180-8670
Krytyczka i historyczka kultury, filmoznawczyni. Zajmuje się historią nowoczesnej kultury polskiej w perspektywie wizualnej oraz problematyką ciała i gender. Jej ostatnie książki (współredagowane i współautorskie): Kultura wizualna w Polsce (2017), Ekspozycje nowoczesności. Wystawy a doświadczanie procesów modernizacyjnych w Polsce 1821-1929 (2017) i Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej (2017). Publikuje w „Kinie” i „Dwutygodniku”.
Statystyki
Abstract views: 283PDF downloads: 150
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Iwona Kurz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iwona Kurz, Krwiobieg historii , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Iwona Kurz, Aktorka jest od grania , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Iwona Kurz, Robotnice wychodzą z kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Iwona Kurz, Zwierciadło , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Iwona Kurz, Pali się, moja panno , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa