„Życie jest cudowne” Franka Capry – paradoksy odczytań
Abstrakt
Życie jest cudowne (1946) jest obecnie filmem bodaj najbardziej znanym i niezwykle często przywoływanym w obszarze popkultury amerykańskiej. Określane jako populistyczne i sentymentalne, dzieło Franka Capry cieszy się niezwykłym zainteresowaniem wśród badaczy zarówno z obszaru szeroko rozumianych studiów kulturowych, jak i historyków oraz politologów. Celem artykułu jest wskazanie wybranych interpretacji filmu, często rozbieżnych pod względem wymowy. Przedstawienie ich ma służyć wydobyciu niuansów i odcieni znaczeniowych obrazu Życie jest cudowne, często niedostrzeganych ze względu na afektywny wymiar filmu.
Słowa kluczowe:
Frank Capra, kino amerykańskie, sentymentalizmBibliografia
Belton, Johan. American Cinema/American Culture, 2nd edition. New York City: McGraw-Hill, 2005.
Google Scholar
Capra, Frank. The Name above the Title: An Autobiography. Boston: Da Capo Press, 1997.
Google Scholar
Carreras Kuntz, María Elena de las. “The Catholic Vision in Hollywood: Ford, Capra, Borzage and Hitchcock.” Film History 14 (2002): 121--35.
DOI: https://doi.org/10.2979/FIL.2002.14.2.121
Google Scholar
Costello, Matthew. “The Pilgrimage and Progress of George Bailey: Puritanism, It’s a Wonderful Life, and the Language of Community in America.” American Studies 40 (1999): 31–52.
Google Scholar
Goodman, Ellen. “As ‘A Wonderful Life’ Hits 50.” The Washington Post, December 21, 1996.
Google Scholar
Kuhn, Annette. “Columbia Pictures.” In The Cinema Book, 3rd edition, edited by Pam Cook, 30—34. London: BFI, Palgrave Macmillan, 2009.
Google Scholar
Maltby, Richard. Hollywood Cinema, 3rd edition. Malden (MA, USA), Oxford (UK), Carlton (Victoria, Australia): Blackwell Publishing, 2003.
Google Scholar
McBride, Joseph. Frank Capra: The Catastrophe of Success. Jackson: University Press of Mississippi, 2011.
DOI: https://doi.org/10.14325/mississippi/9781604738384.001.0001
Google Scholar
Noakes, John A., “Bankers and Common Men in Bedford Falls: How The FBI Determined That It's A Wonderful Life Was a Subversive Movie.” Film History [Australia] 10 (3) (1998): 311--19.
Google Scholar
Ociepa, Krzysztof. “Ameryka New Dealu w stylu capresque: Pan z milionami, Mr Smith jedzie do Waszyngtonu i Obywatel John Doe Franka Capry.” In Kino amerykańskie: Dzieła, edited by Elżbieta Durys and Konrad Klejsa, 9‒45. Kraków: Rabid, 2006.
Google Scholar
Ostrowska-Chmura, Elżbieta. “Frank Capra – marzenia i koszmary.” In Mistrzowie kina amerykańskiego: Klasycy, edited by Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska, 181‒207. Kraków: Rabid, 2006.
Google Scholar
Ray, Robert B. A Certain Tendency of the Hollywood Cinema, 1930‒1980, Princeton (New Jersey): Princeton University Press, 1985.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780691216164
Google Scholar
Schatz, Thomas. Boom and Bust. American Cinema in the 1940s. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1997.
Google Scholar
Schultz, Robert. “Celluloid History: Postwar Society in Postwar Popular Culture.” American Studies with American Studies International, 31 (1990): 41‒63.
Google Scholar
Silverma, Kaja. The Acoustic Mirror. The Female Voice in Psychoanalysis and Cinema. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1992.
Google Scholar
Silverman, Kaja. “Male Subjectivity and the Celestial Suture “It’s a Wonderful Life”.” In Feminism and Film, edited by E. Ann Kaplan, 100‒118. New York: Oxford University Press, 2000.
Google Scholar
Silverman, Kaja. Male Subjectivity at the Margins. New York & London: Routledge, 1992.
Google Scholar
Wood, Robin. “Ideology, Genre, Auteur.” In Film Genre Reader III, edited by Barry Keith Grant, 60–74. Austin: University of Texas Press, 2003.
Google Scholar
Wróbel, Szymon. “Efekt interpelacji.” Teksty Drugie 3 (2012): 22‒33.
Google Scholar
Autorzy
Elżbieta Duryskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Dr hab., adiunkt na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka artykułów publikowanych w czasopismach i antologiach. Współredaktorka książek poświęconych kinu amerykańskiemu oraz tematyce gender. Autorka dwóch monografii: Mieliśmy tu mały problem... O twórczości Johna Cassavetesa (2009) i Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970-2000 (2013).
Statystyki
Abstract views: 110PDF downloads: 76
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Elżbieta Durys

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Elżbieta Durys, Ekranowe życie. W kręgu filmowej biografistyki , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Elżbieta Durys, O trzech tendencjach kina pamięci narodowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Elżbieta Durys, Kino gatunków a cykle filmowe , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy