Rytualne strukturowanie doświadczeń. „Mężowie” Johna Cassavetesa
Abstrakt
Durys interpretuje Mężów w kategoriach swoistego rytuału. Odbierając filmy Cassavetesa przez metaforyczną i symboliczną estetykę znaną z filmów Wellesa i Hitchcocka, konceptualizując doświadczane wrażenia, tracimy z oczu to, co w nich najistotniejsze. Cassavetes – jak mówi Durys za Raymondem Carneyem – chce nas skłonić do odrzucenia tych schematów odbioru i czeka, aż znaczenia wyłonią się z przebiegu akcji. Nie sposób nie poddać się interpretacji. W przypadku Mężów, filmu o reakcji trzech mężczyzn na śmierć wspólnego przyjaciela, klucz antropologiczny wydaje się szczególnie adekwatny. Powołując się na literaturę przedmiotu, Durys opisuje miejsce rytuału we współczesnym, cywilizowanym świecie. Definiuje rytuał jako zakorzenioną głęboko w ludzkiej psychice potrzebę oswojenia nieuchronnego procesu przemiany. W tym kontekście upojenie alkoholowe bohaterów i podróż do Europy stają się zarówno swoistą ceremonią pogrzebową, jak i rytuałem przejścia na wyższy stopień dojrzałości, który pozwala im świadomie podjąć wysiłek prawdziwego życia.
Słowa kluczowe:
John Cassavetes, rytuał, Raymond CarneyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Elżbieta Duryskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Adiunkt w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów Uniwersytetu Łódzkiego. Obroniła pracę doktorską na temat twórczości Johna Cassavetesa. Zajmuje się historią filmu i antropologią kulturową.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Elżbieta Elżbieta

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Elżbieta Durys, Ekranowe życie. W kręgu filmowej biografistyki , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Elżbieta Durys, O trzech tendencjach kina pamięci narodowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Elżbieta Durys, Kino gatunków a cykle filmowe , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Elżbieta Durys, „Życie jest cudowne” Franka Capry – paradoksy odczytań , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie