Rytualne strukturowanie doświadczeń. „Mężowie” Johna Cassavetesa

Elżbieta Durys

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Durys interpretuje Mężów w kategoriach swoistego rytuału. Odbierając filmy Cassavetesa przez metaforyczną i symboliczną estetykę znaną z filmów Wellesa i Hitchcocka, konceptualizując doświadczane wrażenia, tracimy z oczu to, co w nich najistotniejsze. Cassavetes – jak mówi Durys za Raymondem Carneyem – chce nas skłonić do odrzucenia tych schematów odbioru i czeka, aż znaczenia wyłonią się z przebiegu akcji. Nie sposób nie poddać się interpretacji. W przypadku Mężów, filmu o reakcji trzech mężczyzn na śmierć wspólnego przyjaciela, klucz antropologiczny wydaje się szczególnie adekwatny. Powołując się na literaturę przedmiotu, Durys opisuje miejsce rytuału we współczesnym, cywilizowanym świecie. Definiuje rytuał jako zakorzenioną głęboko w ludzkiej psychice potrzebę oswojenia nieuchronnego procesu przemiany. W tym kontekście upojenie alkoholowe bohaterów i podróż do Europy stają się zarówno swoistą ceremonią pogrzebową, jak i rytuałem przejścia na wyższy stopień dojrzałości, który pozwala im świadomie podjąć wysiłek prawdziwego życia.



Słowa kluczowe:

John Cassavetes, rytuał, Raymond Carney

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Durys, E. (2003) „Rytualne strukturowanie doświadczeń. «Mężowie» Johna Cassavetesa”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 296–310. doi: 10.36744/kf.3814.

Autorzy

Elżbieta Durys 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Adiunkt w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów Uniwersytetu Łódzkiego. Obroniła pracę doktorską na temat twórczości Johna Cassavetesa. Zajmuje się his­torią filmu i antropologią kulturową.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Elżbieta Elżbieta

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.