Ekranowe życie. W kręgu filmowej biografistyki

Elżbieta Durys

e.durys@gmail.com
Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3545-3160

Abstrakt

Filmowe biografie cieszą się wśród widzów niemalejącą popularnością. Ich status pozostaje jednak paradoksalny. Twórcy kręcą je, wyraźnie dystansując się od formuły, a badacze unikają teoretyzowania na ich temat. W artykule wskazano i omówiono wiele kwestii związanych z biopikiem jako gatunkiem filmowym, które nie są zauważane lub pomija się je w refleksji krytycznej. Dotyczą one definicji, charakterystyki, wewnętrznego zróżnicowania formuły, wypracowanych cykli, odniesień do innych gatunków czy kultywacji idei Wielkiego Męża. Przywołanie i naświetlenie ich pozwoli dostrzec mniej znane konteksty funkcjonowania filmowej biografistyki.


Słowa kluczowe:

biografia filmowa, gatunek filmowy, kino gatunków

Adamczak, M. (2019). Kapitały przemysłu filmowego. Hollywood, Europa, Chiny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Altman, R. (2012). Gatunki filmowe (tłum. M. Zawadzka). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Bingham, D. (2010). Whose Lives Are They Anyway? The Biopic as Contemporary Genre. New Brunswick, New Jersey – London: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Bingham, D. (2016). The Lives and Times of Biopic. W: R. A. Rosenstone, C. Parvulescu (red.), A Companion to the Historical Film (ss. 233-254). Hoboken, New Jersey: Wiley Blackwell.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118322673.ch12   Google Scholar

Carlyle, Th. (2008). On Heroes, Hero-Worship, and the Heroic in History. https://www.gutenberg.org/files/1091/1091-h/1091-h.htm
  Google Scholar

Cheshire, E. (2015). Bio-pics: A Life in Pictures. New York: Wallflower.
DOI: https://doi.org/10.7312/columbia/9780231172059.001.0001   Google Scholar

Connor, W. (1990). When Is a Nation?. Ethnic and Racial Studies, 13 (1), ss. 92-103. https://doi.org/10.1080/01419870.1990.9993663
DOI: https://doi.org/10.1080/01419870.1990.9993663   Google Scholar

Custen, G. F. (1992). Bio/Pics: How Hollywood Constructed Public History. New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Durys, E. (2019). Film jako źródło wiedzy historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Nauki o Polityce.
  Google Scholar

Follows, S. (2018, 18 lutego). How the Genre of Film Production Changes Around the World. https://stephenfollows.com/genre-film-production-changes-around-world/
  Google Scholar

Hendrykowski, M. (2007). Biografizm jako dążenie kina współczesnego. W: T. Szczepański, S. Kołos (red.), Biografistyka filmowa: Ekranowe interpretacje losów i faktów (ss. 11-24). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Hendrykowski, M. (1994). Słownik terminów filmowych. Poznań: Ars Nova.
  Google Scholar

Hobsbawm, E. (2008). Wprowadzenie. Wynajdywanie tradycji (tłum. M. Godyń, F. Godyń). W: E. Hobsbawm, T. Ranger (red.), Tradycja wynaleziona (ss. 9-23). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Katafiasz, O. (2003). Biograficzny film. W: T. Lubelski (red.), Encyklopedia kina (s. 104). Kraków: Biały Kruk.
  Google Scholar

King, G. (2016). Quality Hollywood: Markers of Distinction in Contemporary Studio Film. London – New York: I. B. Tauris.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755694983   Google Scholar

Kołos, S. (2018). Film biograficzny – gatunek progresywny. Geneza, genologia, strategie narracyjne. Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski.
  Google Scholar

Kowalczuk, U. (2019). „Album biograficzne zasłużonych Polaków i Polek wieku XIX”. Warsztatowe studia przypadków. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka, 35, ss. 164-192. https://doi.org/10.14746/pspsl.2019.35.8
DOI: https://doi.org/10.14746/pspsl.2019.35.8   Google Scholar

Lee, H. (2009). Biography: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/actrade/9780199533541.001.0001   Google Scholar

Mastalerz, L. (2011). W poszukiwaniu homo haecceitas. Strategie biografii nieoczywistych. Dwutygodnik.com (49). https://www.dwutygodnik.com/artykul/1819-w-poszukiwaniu-homo-haecceitas-strategie-biografii-nieoczywistych.html
  Google Scholar

Neale, S. (2009). Genre and Hollywood. London – New York: Routledge.
  Google Scholar

Pérez-Simón, A. (2014). Conceptualizing the Hollywood Biopic. Theatralia, 17 (2), ss. 50-60.
  Google Scholar

Polaschek, B. (2013). The Postfeminist Biopic: Narrating the Lives of Plath, Kahlo, Woolf and Austen. Houndmills, Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137273482   Google Scholar

Przylipiak, M. (1994). Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  Google Scholar

Vidal, B. (2014). Introduction: The Biopic and Its Critical Contexts. W: T. Brown, B. Vidal (red.), The Biopic in Contemporary Film Culture (ss. 1-32). New York – London: Routledge.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-08-17

Cited By / Share

Durys, E. (2021) „Ekranowe życie. W kręgu filmowej biografistyki”, Kwartalnik Filmowy, (114), s. 193–211. doi: 10.36744/kf.712.

Autorzy

Elżbieta Durys 
e.durys@gmail.com
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0002-3545-3160

Dr hab., adiunktka na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na kinie i problematyce gender, teorii gatunków filmowych, metodach i podejściach do kina, kinie amerykańskim i polskim oraz edukacji filmowej. Autorka artykułów publikowanych w czasopismach i antologiach. Współredaktorka czterech tomów poświęconych kinu amerykańskiemu (2006, 2007) oraz tematyce gender (2005, 2014). Opublikowała trzy monografie: Mieliśmy tu mały problem… O twórczości Johna Cassavetesa (2009), Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970-2000 (2013) oraz Film jako źródło wiedzy historycznej (2019).

 



Statystyki

Abstract views: 375
PDF downloads: 286


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Elżbieta Durys

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.