The Anxious Smile of the Medusa: Parental Identities in the First Season of “Raised by Wolves”

Matylda Szewczyk

mszewczyk@uw.edu.pl
University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5029-3935

Abstract

The article analyzes the first season of HBO Max show Raised by Wolves (2020, showrunner: Aaron Guzikowski), tracing its ways of presenting parental identities. It focuses on the way the family is portrayed, on the figure of the mother that seems to be central to the story, and on the problem of reproduction, within the broader context of the construction of the fictional universe. By tracing the representations shown in Raised by Wolves, the article reveals their rooting within earlier, 20th century visions of the family, womanhood, motherhood, science and technology, while simultaneously noting their transformations. Thus, the analysis of the show allows the author to look at the changes of the erstwhile emancipation projects (especially linked to feminism) and to note how the popular science fiction show reflects contemporary ideas of parenthood and its social role.

 


Keywords:

parenthood, motherhood, fatherhood, science fiction, nuclear weapon, feminism, reproduction

Baudrillard, J. (2005). Pakt jasności. O inteligencji zła (tłum. S. Królak). Warszawa: Wydawnictwo Sic!. (Publikacja oryginału: 2004).
  Google Scholar

Baudrillard, J. (2005). Precesja symulakrów (tłum. S. Królak). W: J. Baudrillard, Symulakry i symulacja (ss. 5-56). Warszawa: Wydawnictwo Sic!. (Publikacja oryginału: 1981).
  Google Scholar

Berger, J. (1999). After the End: Representations of Post-Apocalypse. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Brown, K. (2016). Plutopia. Atomowe miasta i nieznane katastrofy nuklearne (tłum. T. Bieroń). Wołowiec: Wydawnictwo Czarne. (Publikacja oryginału: 2013).
  Google Scholar

Chitwood, A. (2020, 1 października). „Raised by Wolves” Finale Explained by Showrunner: WTF Was That?. Collider. https://collider.com/raised-by-wolves-finale-ending-explained-hbo-max/
  Google Scholar

Cixous, H. (1993). Śmiech Meduzy (tłum. A. Nasiłowska). Teksty Drugie, 22-24 (4-6), ss. 147-166.
  Google Scholar

Ellwood, G. (2020, 4 września). „Raised by Wolves”: Aaron Guzikowski on Atheists, Androids & World Building with Ridley Scott (Interview). The Playlist. https://theplaylist.net/raised-by-wolves-aaron-guzikowski-interview-20200904/
  Google Scholar

Fiedorczuk, J. (2015). Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
  Google Scholar

Firestone, S. (1972). The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution. New York: Bantam Books. (Publikacja oryginału: 1970).
  Google Scholar

Fiuk, E. (2020), Transgresja i dyskryminacja. Sztuczne kobiety w kinie fantastycznonaukowym. Kwartalnik Filmowy, (110), ss. 100-119. https://doi.org/10.36744/kf.330
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.330   Google Scholar

Franklin, S. (2000). Life Itself: Global Nature and the Genetic Imaginary. W: S. Franklin, C. Lury, J. Stacey (red.), Global Nature, Global Culture (ss. 188-227). London: SAGE Publications.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446219768.n7   Google Scholar

Franklin, S. (2018). Feminism and Reproduction. W: N. Hopwood, R. Flemming, L. Kassell (red.), Reproduction: Antiquity to the Present Day (ss. 627-639). Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781107705647.051   Google Scholar

Haraway, D. (2003). Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych (tłum. S. Królak, E. Majewska). Przegląd Filozoficzno-Literacki, 3 (1), ss. 49-87.
  Google Scholar

Lévi-Strauss, C. (1987). Rodzina (tłum. M. Kolankiewicz). Odra, (3), ss. 19-27.
DOI: https://doi.org/10.3406/hom.1987.368769   Google Scholar

Lévi-Strauss, C. (1987). Rodzina (tłum. M. Kolankiewicz). Odra, (4), ss. 42-49.
  Google Scholar

Lippit, A. M. (2005). Atomic Light (Shadow Optics). Minneapolis: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Mulvey, L. (2010). Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne (tłum. J. Mach). W: L. Mulvey, Do utraty wzroku. Wybór tekstów (red. K. Kuc, L. Thompson, ss. 33-47). Kraków – Warszawa: Korporacja Ha!art – Era Nowe Horyzonty.
  Google Scholar

Nurse, P. (2020). Czym jest życie? Biologia w pięciu krokach (tłum. A. Zano). Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.
  Google Scholar

Radkowska-Walkowicz, M. (2012). Doświadczenie in vitro. Niepłodność i nowe technologie reprodukcyjne w perspektywie antropologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323513032   Google Scholar

Rich, A. (2000). Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i instytucja (tłum. J. Mizielińska). Warszawa: Wydawnictwo Sic!. (Publikacja oryginału: 1976).
  Google Scholar

Stańczyk, M. (2018). Groza in utero. Horror macierzyński i upolitycznienie fizjologii. W: A. Kmak, P. Kwiatkowska, M. Szewczyk (red.), Cięcie ciał. Ruchome obrazy (ss. 91-105). Warszawa: Fundacja Mammal.
  Google Scholar

Szewczyk, M. (2016). Zjawianie się bomby. Metafizyka, estetyka, trauma. Kwartalnik Filmowy, (96), ss. 202-215.
  Google Scholar

Szewczyk, M. (2018). „Babska rzecz”, czyli kim jest Ellen Ripley. W: A. Kmak, P. Kwiatkowska, M. Szewczyk (red.), Cięcie ciał. Ruchome obrazy (ss. 106-126). Warszawa: Fundacja Mammal.
  Google Scholar

Szewczyk, M. (2019). Revelations of Science: Discussing Images of Prenatal Development by Ernst Haeckel and Lennart Nilsson. Panoptikum, (21), ss. 95-115. https://doi.org/10.26881/pan.2019.21.06
DOI: https://doi.org/10.26881/pan.2019.21.06   Google Scholar

Weart, S. R. (1988). Nuclear Fear: A History of Images. Cambridge: Harvard University Press.
  Google Scholar

Weintraub, S. (2020, 14 października). „Raised by Wolves”: Showrunner Answers Burning Season 1 Questions and Teases Season 2 (and Beyond). Collider. https://collider.com/raised-by-wolves-spoiler-interview-aaron-guzikowski-season-1-finale-season-2/
  Google Scholar

Zdrojewska-Żywiecka, A. (2012). Terror laktacyjny versus nagonka butelkowa. O konfliktach między kobietami w zakresie praktyk macierzyństwa. W: R. E. Hryciuk, E. Korolczuk (red.), Pożegnanie z matką Polką? Dyskursy, praktyki i reprezentacje macierzyństwa we współczesnej Polsce (ss. 125-146). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323511175.pp.125-146   Google Scholar


Published
2021-12-31

Cited by

Szewczyk, M. (2021) “The Anxious Smile of the Medusa: Parental Identities in the First Season of ‘Raised by Wolves’”, Kwartalnik Filmowy, (116), pp. 121–144. doi: 10.36744/kf.955.

Authors

Matylda Szewczyk 
mszewczyk@uw.edu.pl
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-5029-3935

PhD; she specializes in media studies, film history and selected practices of contemporary visual culture (especially relations between visual culture and science). She is interested in the ways in which images both reflect and influence cultural changes, working especially within the area of reproductive medicine, images of fetal development, pregnancy, birth, and motherhood. Author of W stronę wirtualności. Praktyki artystyczne kina współczesnego [Towards Virtuality: Artistic Practices of Contemporary Cinema] (2015), co-editor of Sztuka w kinie dokumentalnym [Art in Documentary Cinema] (2016) and Cięcie ciał. Ruchome obrazy [Cutting Bodies: Moving Images] (2018). Head of the Section for Film and Visual Culture at the Institute of Polish Culture, University of Warsaw.

 



Statistics

Abstract views: 347
PDF downloads: 304


License

Copyright (c) 2021 Matylda Szewczyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.