Czym jest cyberkultura
Abstrakt
Recenzja książki Piotra Zawojskiego Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii (2010) przedstawiającej cyberkulturę jako refleksywną formację kulturową, której szczególnym wyrazem jest sztuka (czy też jej specyficzna odmiana: oparta na nowych mediach cybersztuka), pełniąca także funkcję metajęzyka, miejsca eksperymentów i tworzenia (się) teorii. Zdefiniowanie cyberkultury okazuje się problematyczne, bowiem znajdujemy się w obszarze ciągłych przeobrażeń, który w dodatku dość często jest opisywany w kategoriach utopii czy wizji przyszłości. Zawojski próbuje oczyścić obszar badań i wyznaczyć mu nowe ramy. Recenzentka przywołuje rozpoznania autora i częściowo z nimi polemizuje.
Słowa kluczowe:
Piotr Zawojski, recenzja, cyberkulturaBibliografia
Zawojski Piotr, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Wydawnictwo Poltext, Uniwersytet Śląski, Warszawa 2010.
Google Scholar
Autorzy
Matylda Szewczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Badaczka kina i nowych mediów, autorka napisanej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego pracy doktorskiej poświęconej kategorii wirtualności; w latach 2008-2009 stypendystka Fundacji Fulbrighta na University of Southern California w Los Angeles.
Statystyki
Abstract views: 62PDF downloads: 31
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Matylda Szewczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Matylda Szewczyk, Nerwowy uśmiech Meduzy. Tożsamości rodzicielskie w pierwszym sezonie serialu „Wychowane przez wilki” , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Matylda Szewczyk, Kłopotliwe spojrzenia – filmowe ukazywanie nienormatywnych ciał , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Matylda Szewczyk, Świat w naszych rękach. O animacjach z serii „Lego Jurassic World” , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Matylda Szewczyk, Zjawianie się bomby. Metafizyka, estetyka, trauma , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka