Czym jest cyberkultura

Matylda Szewczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Recenzja książki Piotra Zawojskiego Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii (2010) przedstawiającej cyberkulturę jako refleksywną formację kulturową, której szczególnym wyrazem jest sztuka (czy też jej specyficzna odmiana: oparta na nowych mediach cybersztuka), pełniąca także funkcję metajęzyka, miejsca eksperymentów i tworzenia (się) teorii. Zdefiniowanie cyberkultury okazuje się problematyczne, bowiem znajdujemy się w obszarze ciągłych przeobrażeń, który w dodatku dość często jest opisywany w kategoriach utopii czy wizji przyszłości. Zawojski próbuje oczyścić obszar badań i wyznaczyć mu nowe ramy. Recenzentka przywołuje rozpoznania autora i częściowo z nimi polemizuje.


Słowa kluczowe:

Piotr Zawojski, recenzja, cyberkultura

Zawojski Piotr, Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Wydawnictwo Poltext, Uniwersytet Śląski, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-12-31

Cited By / Share

Szewczyk, M. (2012) „Czym jest cyberkultura”, Kwartalnik Filmowy, (80), s. 228–232. doi: 10.36744/kf.2810.

Autorzy

Matylda Szewczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Badaczka kina i no­wych mediów, autorka napisanej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego pracy doktorskiej poświęconej kate­gorii wirtualności; w latach 2008-2009 stypendystka Fundacji Fulbrighta na University of Southern California w Los Angeles.



Statystyki

Abstract views: 62
PDF downloads: 31


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Matylda Szewczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.