Świat w naszych rękach. O animacjach z serii „Lego Jurassic World”
Matylda Szewczyk
mszewczyk@uw.edu.plUniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5029-3935
Abstrakt
Artykuł stanowi refleksję nad animacjami z serii Lego Jurassic World, będącymi częścią franczyzy Park Jurajski. Analiza jest podejmowana w kontekście problematyki i znaczenia aktorskich filmów o wskrzeszonych dzięki futurystycznej nauce dinozaurach (do nich animacje nawiązują w warstwie fabularnej), ale także wobec kulturowej roli klocków Lego oraz problemu reprezentacji, który w tym przypadku ma szczególnie złożony charakter. Omówieniu poszczególnych zagadnień towarzyszy refleksja na temat sposobu rozumienia dziecięcości we współczesnej kulturze wobec charakterystycznych dla niej fascynacji i niepokojów.
Słowa kluczowe:
Lego, animacja, dinozaury, kultura dziecięca, science fiction, zabawaBibliografia
Benjamin, W. (1996). Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej (tłum. J. Sikorski). W: W. Benjamin, Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty (red. H. Orłowski, ss. 201-239). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Franklin, S. (2000). Life Itself: Global Nature and the Genetic Imaginary. W: S. Franklin, C. Lury, J. Stacey, Global Nature, Global Culture (ss. 188-227). London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications Ltd.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446219768.n7
Google Scholar
Gaarder, J. (2020). Świat Zofii. Podróż w głąb historii filozofii (tłum. I. Zimnicka). Warszawa: Czarna Owca.
Google Scholar
Gauntlett, D. (2014). The LEGO System as a Tool for Thinking, Creativity, and Changing the World. W: M. J. P. Wolf (red.), LEGO Studies: Examining the Building Blocks of a Transmedial Phenomenon (ss. 189-205). New York: Routledge.
Google Scholar
Hains, R. C., Mazzarella, S. R. (2019). „Let There Be LEGO!”: An Introduction to „Cultural Studies of LEGO”. W: R. C. Hains, S. R. Mazzarella (red.), Cultural Studies of LEGO: More Than Just Bricks (ss. 1-20). Cham: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-32664-7_1
Google Scholar
Janko, A. (2007). Dziewczyna z zapałkami. Warszawa: Wydawnictwo Nowy Świat.
Google Scholar
Kempner, B. (2014). Feathering the Truth. W: N. Michaud, J. Watkins (red.), Jurassic Park and Philosophy: The Truth Is Terrifying (ss. 111-120). Chicago: Open Court.
Google Scholar
Mattes, A. (2019). Everything Is Awesome When You’re Part of a List: The Flattening of Distinction in Post-Ironic Lego Media. W: R. C. Hains, S. R. Mazzarella (red.), Cultural Studies of LEGO: More Than Just Bricks (ss. 73-95). Cham: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-32664-7_4
Google Scholar
Mitchell, W. J. T. (1998). The Last Dinosaur Book: The Life and Times of a Cultural Icon. Chicago – London: The University of Chicago Press.
Google Scholar
Mitchell, W. J. T. (2013). Dzieło sztuki w dobie reprodukcji biocybernetycznej. W: W. J. T. Mitchell, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów (tłum. Ł. Zaremba, ss. 337-360). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Naveau, M. (2021, 30 czerwca). „Jurassic World: Fallen Kingdom”: Linking Transhumanism and Posthumanist Anti-Speciesism in A Science Fiction Blockbuster. Academia Letters. https://doi.org/10.20935/AL1383
DOI: https://doi.org/10.20935/AL1383
Google Scholar
Pick, A. (2013). Three Worlds: Dwelling and Worldhood on Screen. W: A. Pick, G. Narraway (red.), Screening Nature: Cinema Beyond Human (ss. 21-36). New York – Oxford: Berghahn.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt9qczx4.6
Google Scholar
Autorzy
Matylda Szewczykmszewczyk@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0002-5029-3935
Kulturoznawczyni, badaczka kina, nowych mediów, obiegu obrazów medialnych w różnych rejestrach kultury wizualnej oraz relacji między kulturą wizualną i nauką. Analizuje sposoby, w jakie obrazy zarazem współtworzą i odzwierciedlają przemiany kulturowe. W centrum jej zainteresowań badawczych znajdują się ujmowane z perspektywy kulturoznawczej zagadnienia medycyny reprodukcyjnej, wyobrażenia płodu, ciąży i porodu, a także macierzyństwa. Autorka książki W stronę wirtualności. Praktyki artystyczne kina współczesnego (2015), współredaktorka antologii Sztuka w kinie dokumentalnym (2016) oraz Cięcie ciał. Ruchome obrazy (2018). Kieruje Zakładem Filmu i Kultury Wizualnej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.
Statystyki
Abstract views: 172PDF downloads: 93
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Matylda Szewczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Matylda Szewczyk, Nerwowy uśmiech Meduzy. Tożsamości rodzicielskie w pierwszym sezonie serialu „Wychowane przez wilki” , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Matylda Szewczyk, Kłopotliwe spojrzenia – filmowe ukazywanie nienormatywnych ciał , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Matylda Szewczyk, Zjawianie się bomby. Metafizyka, estetyka, trauma , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka