Badanie kina. Pytanie o medium w wybranych filmach Jean-Luca Godarda z początku lat osiemdziesiątych
Abstrakt
Autorka koncentruje się na autotematycznych utworach francuskiego reżysera oraz na stawianych w ich ramach pytaniach o status kina w epoce ekspansji nowych technologii. Szewczyk próbuje zdefiniować, na potrzeby analizy dzieł Godarda, samo pojęcie kina autotematycznego, a następnie prześledzić swoistą dekonstrukcję (w znaczeniu rozkładu na czynniki pierwsze) utworu filmowego, jakiej dokonuje w swoich utworach francuski reżyser. Przede wszystkim interesują ją diagnozy stawiane kinu przez autora Do utraty tchu w okresie, w którym wielu twórców (w tym także sam Godard) głośno mówiło o groźbie śmierci kina, zaś teoretycy kultury po raz kolejny podejmowali problem „kryzysu reprezentacji”.
Słowa kluczowe:
Jean-Luc Godard, kryzys reprezentacji, kino autotematyczneBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Matylda Szewczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Doktorantka w Zakładzie Filmu i Audiowizualności Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Matylda Szewczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Matylda Szewczyk, Nerwowy uśmiech Meduzy. Tożsamości rodzicielskie w pierwszym sezonie serialu „Wychowane przez wilki” , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Matylda Szewczyk, Kłopotliwe spojrzenia – filmowe ukazywanie nienormatywnych ciał , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Matylda Szewczyk, Świat w naszych rękach. O animacjach z serii „Lego Jurassic World” , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Matylda Szewczyk, Czym jest cyberkultura , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Matylda Szewczyk, Zjawianie się bomby. Metafizyka, estetyka, trauma , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka