Sen o Warszawie. Mitologizacja stolicy w komediach warszawskich

Monika Talarczyk-Gubała

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Edgar Morin uważa, że w kulturze masowej rzadko trafiają się informacje, które nie byłyby przesycone substancją mitotwórczą. W przekonaniu autorki peerelowska komedia warszawska w aktywny sposób uczestniczyła w budowaniu mitu Warszawy. Do najciekawszych, a zarazem cechujących się najbogatszym ładunkiem symbolicznym, należą te komedie, które wizję miasta torturowanego wzięły w ironiczny cudzysłów. Równoczesne nawiązania do tradycji humoru okupacyjnego i prezentowanie jego uwspółcześnionej odmiany zabarwiły tę ironię intymnym, emocjonalnym stosunkiem do miasta. Można twierdzić, że komedia warszawska spełniała rolę quasi-rytuału, który próbuje odnowić więź z (niemal doszczętnie zburzonym w czasie II wojny światowej) miastem, wpisać Warszawę w przestrzenny aspekt tożsamości społecznej zarówno jej mieszkańców, jak i widzów z całego kraju.



Słowa kluczowe:

Warszawa, komedia, Edgar Morin

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Talarczyk-Gubała, M. (2003) „Sen o Warszawie. Mitologizacja stolicy w komediach warszawskich”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 152–170. doi: 10.36744/kf.3807.

Autorzy

Monika Talarczyk-Gubała 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Dokto­rantka w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM w Poznaniu.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Monika Talarczyk-Gubała

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.