Andrzej Wajda’s “Wedding” as a Mandala

Seweryn Kuśmierczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw (Poland)

Abstract

The author calls on the concept of the mandala by C. G. Jung as ideogram expressing the content of the mental state in the current stage of the development of the inner man. The interpretation of Wedding as a mandala presents the location of the action as a quadrilateral inscribed in a circle. The analysis reveals the three sequences comprising the film, the fractal triadic structure of the whole work, the metamorphosis of the characters, and its close relationship with changing time and space and the importance of vision scenes. The author discusses the mythicinitiation structures and the rite of passage structure using the interpretative framework of Arnold van Gennep. He analyzes the unity of the visual and audio layers of the film, interpreted in the light of Paul Florensky’s ideas on golden highlighting in Russian orthodox icons. He discusses the colour scheme of the film, which is judged to be a remarkable achievement by Witold Sobociński cinematography. He shows the symbolic meaning of the colours that refer to color semantics in Polish folk culture and their relationship with the symbolism of the mandala form and the metamorphosis of the characters.


Keywords:

mandala, Carl Gustav Jung, ideogram

Bellantoni Patti, Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, tłum. M. Dańczyszyn, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010, s. 203.
  Google Scholar

Campbell Joseph, Bohater o tysiącu twarzy, przeł. A. Jankowski, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, s. 65, 76, 183-184.
  Google Scholar

Czyżewski Stefan, Wesele, „Film & Tv Kamera” 2005, nr 4, s. 25-26.
  Google Scholar

Florenski Paweł, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, IW „Pax”, Warszawa 1981, s. 131.
  Google Scholar

Gennep Arnold van, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, przeł. B. Biały, wstępem opatrzyła J. Tokarska-Bakir, PIW, Warszawa 2006, s. 43, 183-184.
  Google Scholar

Grochowski Piotr, Dziady. Rzecz o wędrownych żebrakach i pieśniach. Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2009, s. 37.
  Google Scholar

Gross Rudolf, Dlaczego czerwień jest barwą miłości, tłum. A. Porębska, WAiF, Warszawa 1990, s. 160.
  Google Scholar

Jung Carl Gustav, Mandala. Symbolika człowieka doskonałego, tłum. M. Starski, Brama, Poznań 1993, s. 19, 87, 112.
  Google Scholar

Jung Carl Gustav, Psychologia a religia, tłum. J. Prokopiuk, Książka i Wiedza, Warszawa 1970, s. 190-191.
  Google Scholar

Juszczak Wiesław, Splot symboliczny, w: O „Weselu” Andrzeja Wajdy. „Teksty” 1973, nr 5, s. 144.
  Google Scholar

Juszczak Wiesław, Wędrówka do źródeł, Słowo, obraz/terytoria, Gdańsk 2009, s. 355, 356, 365, 507, 509.
  Google Scholar

Kalmus Marek , O sztuce buddyzmu tybetańskiego, w: Buddyzm, red. J. Sieradzan, Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego, Kraków 1987, s. 191.
  Google Scholar

Kałużyński Zygmunt, „Wesele”czekało na kino, „Polityka” 1973, nr 3, s. 9.
  Google Scholar

Kandynski Wassily,O duchowości w sztuce, ze wstępem M. Billa, tłum. St. Fijałkowski, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 1996, s. 97.
  Google Scholar

Kopaliński Władysław, Słownik symboli, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990, s. 93, 182-183.
  Google Scholar

Kryszczyński Tomasz, Trójca, czwórca, mandala w ujęciu Karola Gustawa Junga, „ALBO albo. Problemy psychologii i kultury” 1997, nr1-2, s. 32, 33.
  Google Scholar

Krzak Zygmunt, Mandala w pradziejach, „ALBO albo. Problemy psychologii i kultury” 1998, nr 1, s. 9-12.
  Google Scholar

Leeuw Gerardus van der , Czy w niebie tańczą?, tłum. A.Wojtaś, „Literatura na Świecie” 1978, nr 5, s. 337, 340.
  Google Scholar

Libera Zbigniew, Semiotyka barw w polskiej kulturze ludowej i w innych kulturach słowiańskich, „Etnografia Polska” 1987, z. 1, s. 121-122, 132.
  Google Scholar

Lurker Manfred, Przesłanie symboli w mitach, kulturach, religiach, przeł. R. Wojnakowski, Znak, Kraków 1994, s. 149-168.
  Google Scholar

Makowiecki Tadeusz, Poeta – malarz. Studium o Stanisławie Wyspiańskim, PIW, Warszawa 1969, s. 148.
  Google Scholar

Miczka Tadeusz, Inspiracje malarskie w „Weselu” Andrzeja Wajdy, w: Analizy i interpretacje. Film polski, pod red. A. Helman i T. Miczki, Uniwersytet Śląski, Katowice 1984, s. 154.
  Google Scholar

Mruklik Barbara, Wesele. Biblioteczka analiz filmowych, „Kino” 1973, nr 4, s. V.
  Google Scholar

O „Weselu” Andrzeja Wajdy. Sprawozdanie z dyskusji oprac. M. Płachecki, wypowiedź Kazimierza Bartoszyńskiego, „Teksty” 1973, nr 5, s. 147.
  Google Scholar

O kinie Witolda Sobocińskiego. Z Jerzym Wójcikiem rozmawia Janusz Gazda, „Kwartalnik Filmowy” nr 7-8, jesień-zima 1994, s. 78.
  Google Scholar

Propp Władimir, Morfologia bajki, tłum. W. Wojdyła-Zagórska, Książka i Wiedza, Warszawa 1976, s. 92-100, 122.
  Google Scholar

Sikora Katarzyna, Mandala według Carla Gustawa Junga, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 56,72, 73.
  Google Scholar

Skwarczyńska Stefania, Wokół teatru i literatury, Wyd. „Pax”, Warszawa 1970, s. 115.
  Google Scholar

Trubieckoj Jevgienij, Dwa światy ikony staroruskiej, tłum. R. Przybylski, „Znak” 1979, nr 295-296 (1-2), s. 67.
  Google Scholar

Tucci Giuseppe, Mandala, tłum. I. Kania, Znak, Kraków 2002, s. 52.
  Google Scholar

Turner Victor, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, przeł. E. Durak, wstępem opatrzyła J. Tokarska-Bakir, PIW, Warszawa 2010, s. 115-116.
  Google Scholar

Vogler Christopher, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, tłum. K. Kosińska, Wyd. Wojciech Marzec, Warszawa 2010, s. 56, 61-62.
  Google Scholar

Wójcik Jerzy, Labirynt światła, oprac. S. Kuśmierczyk, Canonia, Warszawa 2006, s. 90, 128.
  Google Scholar


Published
2012-09-30

Cited by

Kuśmierczyk, S. (2012) “Andrzej Wajda’s ‘Wedding’ as a Mandala”, Kwartalnik Filmowy, (79), pp. 6–21. doi: 10.36744/kf.2816.

Authors

Seweryn Kuśmierczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland

Filmoznawca, wykła­dowca w Instytucie Kultury Polskiej UW. Zajmuje się kinem autorskim oraz analizą i interpretacją dzieła filmowego. Prowadzi specjalistyczne Labo­ratorium analizy dzieła filmowego. Tłumacz i autor opracowania naukowego książek Andrieja Tarkowskiego Kompleks Tołstoja (1989) i Czas utrwalony (1991, 2007) oraz Dzienników i Sce­nariuszy (1998) tego reżysera. Autor książek: Za­gubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego (1999), Księga fil­mów Andrieja Tarkowskiego (2012). Na podstawie przeprowadzonych rozmów opracował książkę Je­rzego Wójcika Labirynt światła (2006).



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2012 Seweryn Kuśmierczyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.