In the Shoes of Lautmann, Deceased: The Hidden Perspective of “The Shop on the Main Street” by Kadár and Klos
Abstract
Ladislav Grosman’s novel entitled The Shop on the Main Street is often mistakenly considered to be the literary prototype for Ján Kadár and Elmar Klos film of the same title. In fact it was the little known short story by the same author The trap that the film was based on. The film is usually interpreted as a warning against the illusory comfort of not reacting to evil. This story in turn obscures another story: one about a transformation, about a man abandoning his dysfunctional “Aryan” family, and establishing a new Jewish one, not literally, but figuratively. This theme was absent from the original story. In the first part of the text Sowińska analyses this in detail, in order to justify her thesis on the hidden perspective of the film in the second part of the article. She draws her arguments from the organisation and a sudden disruption of the visual and sound layers of the film that reveal the trauma of the genocide.
Keywords:
Ján Kadár, Elmar Klos, HolocaustReferences
Český hraný film 1961-1970. T. IV. Praha: Národni Filmowý Archiv, 2004.
Google Scholar
Forstner, Dorothea OSB. Świat symboliki chrześcijańskiej. Przeł. Wanda Zakrzewska, Paweł Pachciarek, Ryszard Turzyński. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1990.
Google Scholar
Grosman, Ladislav. „Obchod na korze”. Divadlo 4 (1964): 81-114.
Google Scholar
Grosman, Ladislav. „Past”. Przeł. Gabriel Laub. Plamen 4 (1962): 66-75.
Google Scholar
Grosman, Ladislav. Sklep przy głównej ulicy. Przeł. Cecylia Dmochowska. Warszawa: Czytelnik, 1993.
Google Scholar
Guzek, Mariusz. „W małym miasteczku Państwa Słowackiego. Sklep przy głównej ulicy Jána Kadára i Elmara Klosa.” W: Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie, red. Joanna Preizner, 257-270. Kraków: Szolem Alejchem, 2008.
Google Scholar
Insdorf, Annette. Indelible Shadows. Film and the Holocaust. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511615276
Google Scholar
Lévinas, Emmanuel. „Cierpienie bezużyteczne.” Przeł. Małgorzata Kowalska. Literatura na Świecie 390-391 (2004): 401-412.
Google Scholar
Liehm, Antonín J. „Filmy pod specjalnym nadzorem. Doświadczenie czechosłowackie.” Przeł. Andrzej Jagodziński, Patrycja Krauze, Tomasz Grabiński. Film na Świecie 404 (2003).
Google Scholar
Macek, Václav. Ján Kadár. Przeł. Zuzana Dudášová, Zuzana Lapitková. Bratislava: FOTOFO - Central European House of Photography, 2011.
Google Scholar
Přádná, Stanislava. „Obchod na korze po letech.” Iluminace 28 (1997): 91-113.
Google Scholar
Rees, Laurence. Auschwitz. Naziści i „ostateczne rozwiązanie”. Przeł. Paweł Stachura. Warszawa: Prószyński i S-ka, [b.d.].
Google Scholar
Authors
Iwona Sowińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Dr hab., adiunkt w Instytucie Kultury na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego; autorka artykułów dotyczących historii i teorii filmu, kina współczesnego, muzyki filmowej; współredaktor naukowy i współautorka Historii kina (2009 i 2011). Opublikowała książki: Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów (2001), Historia polskiej muzyki filmowej 1945-1968 (2006), Chopin idzie do kina (2013) – pracę poświęconą m.in. filmowym biografiom kompozytora.
Statistics
Abstract views: 71PDF downloads: 50
License
Copyright (c) 2015 Iwona Sowińska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Iwona Sowińska, Music Without Borders? Henryk Wars’ Music Activity During the War and After , Kwartalnik Filmowy: No. 95 (2016): Transnational Dimension of Polish Cinema
- Iwona Sowińska, Transfering Chopin: Geza von Bolvary’s “Abschiedswalzer” (“Chopin, the Bard of Freedom”) , Kwartalnik Filmowy: No. 77-78 (2012): Polish Myths, Polish Complexes