Pani Lautmanowa

Piotr Litka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Jest polska nuta w Sklepie przy głównej ulicy, czeskim filmie Jána Kadara i Elmara Klosa. Główną rolę pani Lautman zagrała niezapomniana Ida Kamińska. Film w szczególny sposób wpisuje się w tematykę Holocaustu poruszaną głównie w krajach, w których zginęło tak wielu Żydów. Litka pisze o historii dzieła, które było archetypem filmu, śledzi relacje ówczesnych widzów, krytyków i komentarze Kamińskiej do filmu.

Ze względu na ograniczenia praw autorskich artykuł jest dostępny tylko w wydaniu papierowym.



Słowa kluczowe:

Ján Kadar, Elmar Klos, Ida Kamińska

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Litka, P. (2002) „Pani Lautmanowa”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 282–291. doi: 10.36744/kf.4049.

Autorzy

Piotr Litka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent poloni­styki i filmoznawstwa UJ. Zajmuje się problematyką zderzenia kultur polskiej i żydowskiej w polskim fil­mie fabularnym. Publikował na ła­mach „Tygodnika Powszechnego”, „Kina”, „Czasu Kultury”.



Statystyki

Abstract views: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Piotr Litka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.