Muzyka bez granic? Działalność Henryka Warsa po wybuchu wojny
Abstrakt
Do podstawowych predyspozycji kompozytora filmowego należy umiejętność dostosowywania się do zmiennych wymagań. Różnorodność wyzwań, jakim w swej długiej i transnarodowej karierze musiał stawiać czoło Henryk Wars, była jednak wyjątkowa. Przed wojną Wars był jedną z czołowych postaci polskiego show-biznesu i tytanem rodzimej muzyki filmowej. Po wybuchu wojny skomponował muzykę do dwóch radzieckich filmów fabularnych, w tym antypolskiego Marzenia Michaiła Romma. Następnie wraz z armią generała Andersa trafił przez Bliski Wschód do Włoch, gdzie współpracował m.in. przy filmie patriotycznym Wielka droga Michała Waszyńskiego. Wreszcie wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by po kilku latach doczekać się pierwszych poważniejszych zleceń, a z czasem osiągnąć pewien sukces jako twórca muzyki do westernów, kryminałów, filmów familijnych i seriali telewizyjnych. Na przykładach z radzieckiego i amerykańskiego okresu twórczości Warsa autorka rozważa wpływ wywierany na komponowanie dla filmu przez konteksty wobec muzyki zewnętrzne – politykę i ideologię, formuły gatunkowe i dominującą w danym czasie oraz miejscu praktykę filmową.
Słowa kluczowe:
Henryk Wars, muzyka filmowa, kompozytor filmowyBibliografia
„Luty na scenie”. Czerwony Sztandar 23 (29.02.1941).
Google Scholar
„Przed otwarciem Filharmonji we Lwowie”. Czerwony Sztandar 93 (12.01.1940): 6.
Google Scholar
Balski, G. Reżyserzy filmów zagranicznych rozpowszechnianych w Polsce 1945-1981. Warszawa: Filmoteka Polska, 1985.
Google Scholar
Czernienko, M. Krasnaja zwiezda, żołtaja zwiezda. Kinematograficzeskaja istorija jewriejstwa w Rossii (1919-1999). Winnica: Głobus-Press, 2001.
Google Scholar
Grynberg, H. Uchodźcy. Warszawa: Świat Książki, 2004.
Google Scholar
Hnatiuk, O. Odwaga i strach. Wrocław-Wojnowice: KEW, 2015.
Google Scholar
Kino na wojnie. Dokumienty i swidietelstwa. red. W. Fomin, A. Dieriabin. Moskwa: Matierik, 2005.
Google Scholar
Łuk, W. „Muzyka na ulicy. Nowy występ orkiestry jazzowej Warsa”. Czerwony Sztandar 47 (25.02.1941).
Google Scholar
Romm, M. O siebie, o ludiach, o filmach. Moskwa: Iskusstwo, 1982.
Google Scholar
Wolański, R. Już nie zapomnisz mnie. Opowieść o Henryku Warsie. Warszawa: Wydawnictwo Muza SA, 2010/
Google Scholar
Żongołłowicz, B. Jego były „Czerwone maki”... Życie i kariera Gwidona Boruckiego – Guido Lorraine’a. Melbourne-Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski, 2010.
Google Scholar
Autorzy
Iwona Sowińskakwartalnik.filmowyt@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Dr hab., adiunkt w Instytucie Kultury na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego; autorka wielu artykułów dotyczących historii i teorii filmu, kina współczesnego oraz muzyki filmowej; współredaktor naukowy i współautorka Historii kina (2009 i 2011). Opublikowała trzy książki: Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów (2001), Historia polskiej muzyki filmowej 1945-1968 (2006) oraz Chopin idzie do kina (2013) - pracę poświęconą filmowym biografiom kompozytora oraz obecności jego muzyki w kinie polskim i światowym.
Statystyki
Abstract views: 78PDF downloads: 70
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Iwona Sowińska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iwona Sowińska, W butach po nieboszczyku Lautmannie. Ukryta perspektywa „Sklepu przy głównej ulicy” Kadára i Klosa , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki