Muzyka bez granic? Działalność Henryka Warsa po wybuchu wojny

Iwona Sowińska

kwartalnik.filmowyt@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Do podstawowych predyspozycji kompozytora filmowego należy umiejętność dostosowywania się do zmiennych wymagań. Różnorodność wyzwań, jakim w swej długiej i transnarodowej karierze musiał stawiać czoło Henryk Wars, była jednak wyjątkowa. Przed wojną Wars był jedną z czołowych postaci polskiego show-biznesu i tytanem rodzimej muzyki filmowej. Po wybuchu wojny skomponował muzykę do dwóch radzieckich filmów fabularnych, w tym antypolskiego Marzenia Michaiła Romma. Następnie wraz z armią generała Andersa trafił przez Bliski Wschód do Włoch, gdzie współpracował m.in. przy filmie patriotycznym Wielka droga Michała Waszyńskiego. Wreszcie wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by po kilku latach doczekać się pierwszych poważniejszych zleceń, a z czasem osiągnąć pewien sukces jako twórca muzyki do westernów, kryminałów, filmów familijnych i seriali telewizyjnych. Na przykładach z radzieckiego i amerykańskiego okresu twórczości Warsa autorka rozważa wpływ wywierany na komponowanie dla filmu przez konteksty wobec muzyki zewnętrzne – politykę i ideologię, formuły gatunkowe i dominującą w danym czasie oraz miejscu praktykę filmową.


Słowa kluczowe:

Henryk Wars, muzyka filmowa, kompozytor filmowy

„Luty na scenie”. Czerwony Sztandar 23 (29.02.1941).
  Google Scholar

„Przed otwarciem Filharmonji we Lwowie”. Czerwony Sztandar 93 (12.01.1940): 6.
  Google Scholar

Balski, G. Reżyserzy filmów zagranicznych rozpowszechnianych w Polsce 1945-1981. Warszawa: Filmoteka Polska, 1985.
  Google Scholar

Czernienko, M. Krasnaja zwiezda, żołtaja zwiezda. Kinematograficzeskaja istorija jewriejstwa w Rossii (1919-1999). Winnica: Głobus-Press, 2001.
  Google Scholar

Grynberg, H. Uchodźcy. Warszawa: Świat Książki, 2004.
  Google Scholar

Hnatiuk, O. Odwaga i strach. Wrocław-Wojnowice: KEW, 2015.
  Google Scholar

Kino na wojnie. Dokumienty i swidietelstwa. red. W. Fomin, A. Dieriabin. Moskwa: Matierik, 2005.
  Google Scholar

Łuk, W. „Muzyka na ulicy. Nowy występ orkiestry jazzowej Warsa”. Czerwony Sztandar 47 (25.02.1941).
  Google Scholar

Romm, M. O siebie, o ludiach, o filmach. Moskwa: Iskusstwo, 1982.
  Google Scholar

Wolański, R. Już nie zapomnisz mnie. Opowieść o Henryku Warsie. Warszawa: Wydawnictwo Muza SA, 2010/
  Google Scholar

Żongołłowicz, B. Jego były „Czerwone maki”... Życie i kariera Gwidona Boruckiego – Guido Lorraine’a. Melbourne-Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski, 2010.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Sowińska, I. (2016) „Muzyka bez granic? Działalność Henryka Warsa po wybuchu wojny”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 6–18. doi: 10.36744/kf.2158.

Autorzy

Iwona Sowińska 
kwartalnik.filmowyt@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Dr hab., adiunkt w Instytucie Kultury na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uni­wersytetu Jagiellońskiego; autorka wielu artykułów do­tyczących historii i teorii filmu, kina współczesnego oraz muzyki filmowej; współredaktor naukowy i współau­torka Historii kina (2009 i 2011). Opublikowała trzy książki: Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów (2001), Historia polskiej muzyki filmowej 1945-1968 (2006) oraz Chopin idzie do kina (2013) - pracę poświęconą filmo­wym biografiom kompozytora oraz obecności jego muzyki w kinie polskim i światowym.



Statystyki

Abstract views: 78
PDF downloads: 70


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Iwona Sowińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.