Music Without Borders? Henryk Wars’ Music Activity During the War and After

Iwona Sowińska

kwartalnik.filmowyt@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

A film music composer must be able to adapt to changing conditions and requirements. However, the variety of challenges faced in his long, transnational career by Henryk Wars was exceptional. Before the war Wars was one of the leading figures of Polish show business and a major film music composer. Following the outbreak of the war he composed music for two Soviet feature films, including the anti-Polish Dream by Mikhail Romm. Then together with the army of General Anders he travelled through the Middle East to Italy, where he worked on the patriotic Great Road (La Grande Strada by Michał Wyszyński). Finally he moved to the United States, where, after a number of years, he began to receive first serious commissions, and with time achieved a level of success as a film music composer for westerns, crime and family movies and TV series. Using the examples from the Soviet and American period of Wars’ work, the author considers how surrounding external context and factors of politics, ideology, genre formulas and dominating film practice influence the process of composing film music.


Keywords:

Henryk Wars, film music, film composer

„Luty na scenie”. Czerwony Sztandar 23 (29.02.1941).
  Google Scholar

„Przed otwarciem Filharmonji we Lwowie”. Czerwony Sztandar 93 (12.01.1940): 6.
  Google Scholar

Balski, G. Reżyserzy filmów zagranicznych rozpowszechnianych w Polsce 1945-1981. Warszawa: Filmoteka Polska, 1985.
  Google Scholar

Czernienko, M. Krasnaja zwiezda, żołtaja zwiezda. Kinematograficzeskaja istorija jewriejstwa w Rossii (1919-1999). Winnica: Głobus-Press, 2001.
  Google Scholar

Grynberg, H. Uchodźcy. Warszawa: Świat Książki, 2004.
  Google Scholar

Hnatiuk, O. Odwaga i strach. Wrocław-Wojnowice: KEW, 2015.
  Google Scholar

Kino na wojnie. Dokumienty i swidietelstwa. red. W. Fomin, A. Dieriabin. Moskwa: Matierik, 2005.
  Google Scholar

Łuk, W. „Muzyka na ulicy. Nowy występ orkiestry jazzowej Warsa”. Czerwony Sztandar 47 (25.02.1941).
  Google Scholar

Romm, M. O siebie, o ludiach, o filmach. Moskwa: Iskusstwo, 1982.
  Google Scholar

Wolański, R. Już nie zapomnisz mnie. Opowieść o Henryku Warsie. Warszawa: Wydawnictwo Muza SA, 2010/
  Google Scholar

Żongołłowicz, B. Jego były „Czerwone maki”... Życie i kariera Gwidona Boruckiego – Guido Lorraine’a. Melbourne-Toruń: Oficyna Wydawnicza Kucharski, 2010.
  Google Scholar


Published
2016-09-30

Cited by

Sowińska, I. (2016) “Music Without Borders? Henryk Wars’ Music Activity During the War and After”, Kwartalnik Filmowy, (95), pp. 6–18. doi: 10.36744/kf.2158.

Authors

Iwona Sowińska 
kwartalnik.filmowyt@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Dr hab., adiunkt w Instytucie Kultury na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uni­wersytetu Jagiellońskiego; autorka wielu artykułów do­tyczących historii i teorii filmu, kina współczesnego oraz muzyki filmowej; współredaktor naukowy i współau­torka Historii kina (2009 i 2011). Opublikowała trzy książki: Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów (2001), Historia polskiej muzyki filmowej 1945-1968 (2006) oraz Chopin idzie do kina (2013) - pracę poświęconą filmo­wym biografiom kompozytora oraz obecności jego muzyki w kinie polskim i światowym.



Statistics

Abstract views: 71
PDF downloads: 51


License

Copyright (c) 2016 Iwona Sowińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.