W butach po nieboszczyku Lautmannie. Ukryta perspektywa „Sklepu przy głównej ulicy” Kadára i Klosa

Iwona Sowińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Za literacki pierwowzór filmu Sklep przy głównej ulicy Jána Kadára i Elmara Klosa (1965) bywa błędnie uważana nowela Ladislava Grosmana pod tym samym tytułem. Tymczasem było nim mało znane opowiadanie tego autora Pułapka. Film odczytuje się zwykle jako przestrogę przed iluzorycznym komfortem niereagowania na zło. W cieniu tej  opowieści skrywa się jednak  inna: o przemianie; o człowieku, który porzuca swoją dysfunkcyjną „aryjską” rodzinę i zakłada nową, żydowską – nie dosłownie, ale symbolicznie. Temat ten był nieobecny w źródłowym opowiadaniu. W pierwszej części tekstu Sowińska omawia je szczegółowo, aby w części drugiej uzasadnić swoją tezę o ukrytej perspektywie filmu, czerpiąc argumenty z organizacji i nagłej dezorganizacji jego warstwy wizualnej i dźwiękowej, w której ujawnia się trauma ludobójstwa.


Słowa kluczowe:

Ján Kadár, Elmar Klos, Holokaust

Český hraný film 1961-1970. T. IV. Praha: Národni Filmowý Archiv, 2004.
  Google Scholar

Forstner, Dorothea OSB. Świat symboliki chrześcijańskiej. Przeł. Wanda Zakrzewska, Paweł Pachciarek, Ryszard Turzyński. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1990.
  Google Scholar

Grosman, Ladislav. „Obchod na korze”. Divadlo 4 (1964): 81-114.
  Google Scholar

Grosman, Ladislav. „Past”. Przeł. Gabriel Laub. Plamen 4 (1962): 66-75.
  Google Scholar

Grosman, Ladislav. Sklep przy głównej ulicy. Przeł. Cecylia Dmochowska. Warszawa: Czytelnik, 1993.
  Google Scholar

Guzek, Mariusz. „W małym miasteczku Państwa Słowackiego. Sklep przy głównej ulicy Jána Kadára i Elmara Klosa.” W: Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie, red. Joanna Preizner, 257-270. Kraków: Szolem Alejchem, 2008.
  Google Scholar

Insdorf, Annette. Indelible Shadows. Film and the Holocaust. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511615276   Google Scholar

Lévinas, Emmanuel. „Cierpienie bezużyteczne.” Przeł. Małgorzata Kowalska. Literatura na Świecie 390-391 (2004): 401-412.
  Google Scholar

Liehm, Antonín J. „Filmy pod specjalnym nadzorem. Doświadczenie czechosłowackie.” Przeł. Andrzej Jagodziński, Patrycja Krauze, Tomasz Grabiński. Film na Świecie 404 (2003).
  Google Scholar

Macek, Václav. Ján Kadár. Przeł. Zuzana Dudášová, Zuzana Lapitková. Bratislava: FOTOFO - Central European House of Photography, 2011.
  Google Scholar

Přádná, Stanislava. „Obchod na korze po letech.” Iluminace 28 (1997): 91-113.
  Google Scholar

Rees, Laurence. Auschwitz. Naziści i „ostateczne rozwiązanie”. Przeł. Paweł Stachura. Warszawa: Prószyński i S-ka, [b.d.].
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-06-30

Cited By / Share

Sowińska, I. (2015) „W butach po nieboszczyku Lautmannie. Ukryta perspektywa «Sklepu przy głównej ulicy» Kadára i Klosa”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), s. 240–253. doi: 10.36744/kf.2338.

Autorzy

Iwona Sowińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Dr hab., adiunkt w Instytucie Kultury na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego; autorka artykułów dotyczących historii i teorii filmu, kina współczesnego, muzyki filmowej; współredaktor naukowy i współautorka Historii kina (2009 i 2011). Opublikowała książki: Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów (2001), Historia polskiej mu­zyki filmowej 1945-1968 (2006), Chopin idzie do kina (2013) pracę poświęconą m.in. filmowym biografiom kompozytora.



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 19


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Iwona Sowińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.