Transferując Chopina: „Chopin, piewca wolności” Gézy von Bolváry’ego

Iwona Sowińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Zrealizowana w III Rzeszy biografia Fryderyka Chopina uchodzi za film zaskakująco przyjazny wobec Polski i Polaków. Uważa się go za przykład sprawnego warsztatowo, wolnego od ideologicznych serwitutów kina rozrywkowego, stanowiącego – zdaniem współczesnych historyków polemizujących z tradycyjną tezą o jego skrajnym upolitycznieniu – nurt zdecydowanie dominujący za rządów narodowych socjalistów. Jednak analiza sposobu wykorzystania muzyki kompozytora, konstrukcji głównych postaci, pominięć i przeinaczeń faktów historycznych, zastosowanych strategii genderowych, wreszcie roli języka prowadzi do innych wniosków. Film ten zdradza głęboką ambiwalencję wobec bohatera. Afirmacji jego twórczości towarzyszy dyskredytowanie go jako mężczyzny i patrioty, co skutkuje zauważalną „germanizacją” filmowego Chopina, która pozostaje jednak niepełna i niekonsekwentna. Z filmu von Bolváry’ego można wnioskować nie tylko o oficjalnych priorytetach niemieckiej polityki zagranicznej (poprawne stosunki z sąsiednim państwem, a zarazem antysowieckość), lecz także o ekspansjonizmie III Rzeszy. Zanim Niemcy zaczęły realizować ideę skolonizowania Wschodu za pomocą środków militarnych, ich ekspansja miała charakter kulturowy, a służyły jej takie filmy, jak Chopin, piewca wolności.


Słowa kluczowe:

Fryderyk Chopin, III Rzesza, Géza von Bolváry

Bońkowski Wojciech, Dziewiętnastowieczne edycje dzieł Fryderyka Chopina jako aspekt historii recepcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009.
  Google Scholar

Chwalba Andrzej, Dzieje Krakowa. Tom 5: Kraków w latach 1939-1945, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002, s. 243.
  Google Scholar

Fortepian Schoppinga, „Gazeta Wyborcza” (dodatek „Duży Format”) 13 maja 2010, s. 9-11.
  Google Scholar

Gerken Marei, Stilisierung und Stigma: Vom patriotischen Helden zum Untermenschen. Polenbilder im deutschen Spielfilm der dreißiger und frühen vierziger Jahre, w: Hendrik Feindt (red.), Studien zur Kulturgeschichte des deutschen Polenbildes 1848-1939, Harrassowitz, Wiesbaden 1995.
  Google Scholar

Hake Sabine, Popular Cinema of the Third Reich, University of Texas Press, Austin 2001, s. x-xi.
  Google Scholar

Kłys Tomasz, Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, w: Historia kina. Tom I: Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2012, s. 393-462.
  Google Scholar

Kłys Tomasz, Niemiecki film fabularny u schyłku Republiki Weimarskiej i w Trzeciej Rzeszy (1929-1945); w: Historia kina. Tom II: Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2012, s. 191-251.
  Google Scholar

Koepnick Lutz P, German Cinema Between Hitler and Hollywood, Berkeley–Los Angeles 2002, s. 25.
  Google Scholar

Król Eugeniusz C, Nierówne partnerstwo. Polsko-niemieckie kontakty filmowe w latach trzydziestych XX wieku, w: Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Studia i szkice, red. A. Gwóźdź, Rabid, Kraków 2004, s. 77.
  Google Scholar

Kuzniar Alice A, The Queer German Cinema, Stanford University Press, Stanford, California 2000, s. 28.
  Google Scholar

Maśnicki Jerzy, Niemy kraj. Polskie motywy w europejskim kinie niemym (1896-1930), słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
  Google Scholar

Mysłakowski Piotr, Sikorski Andrzej, Fryderyk Chopin. Korzenie, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2009, s. 257-258.
  Google Scholar

Nowik Wojciech, „Przemiana obcych w swojaków” – procesy asymilacji w polskiej kulturze muzycznej przełomu XVIII i XIX wieku, w: Topos narodowy w muzyce polskiej pierwszej połowy XIX wieku, red. tegoż, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2006, s. 137-140.
  Google Scholar

Peukert Detlev J.K, Republika Weimarska. Lata kryzysu klasycznego modernizmu, tłum. B. Ostrowska, Wiedza Powszechna, Warszawa 2005, s. 7.
  Google Scholar

Rambeau Marie-Paule, Chopin w życiu i twórczości George Sand, tłum. Z. Skowron, Musica Iagellonica, Kraków 2009, s. 32-39.
  Google Scholar

Rose Rosa Sala, Krytyczny słownik mitów i symboli nazizmu, tłum. Z. Jakubowska, A. Rurarz, Sic!, Warszawa 2006, s. 129-135.
  Google Scholar

Schindler Stephan K., Koepnick Lutz, Against the Wall? The Global Imaginary of German Cinema, w: The Cosmopolitan Screen. German Cinema and the Global Imaginary, 1945 to the Present, red. tychże, University of Michigan Press, Ann Arbor 2007, s. 1-21.
  Google Scholar

Sowińska Iwona, Przełom dźwiękowy, w: Historia kina. T. 2: Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2011, s. 19-71.
  Google Scholar

Williams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej (tłum. T. Rutkowska), „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44, s. 6-17.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-06-30

Cited By / Share

Sowińska, I. (2012) „Transferując Chopina: «Chopin, piewca wolności» Gézy von Bolváry’ego”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), s. 6–24. doi: 10.36744/kf.2850.

Autorzy

Iwona Sowińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Adiunkt habilitowany w Insty­tucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jako historyk filmu specjalizuje się w problematyce dźwięku filmowego, w tym muzyki. Autorka dwóch książek: Dźwięki i obrazy. O słuchaniu fil­mów (2001) oraz Polska muzyka filmowa 1945­-1968 (2006). Współautorka i współredaktorka dwóch tomów Historii kina (Kino nieme /2009, 2012/; Kino klasyczne /2011/). Obecnie kończy książkę Chopin idzie do kina dotyczącą filmowych biografii kompozytora oraz wykorzystania jego muzyki w kinie polskim i światowym.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Iwona Sowińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.