Transfering Chopin: Geza von Bolvary’s “Abschiedswalzer” (“Chopin, the Bard of Freedom”)

Iwona Sowińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

Abschiedswalzer, the biography of Frederic Chopin made in the Third Reich, is usually seen as a surprisingly friendly towards Poland and Polish people. The film is regarded by contemporary film historians opposed to the typical argument that film entertainment during the Nazi era was extremely politicised, as well crafted, and free of ideological elements typical of cinematic entertainment of the time. However an analysis of how Chopin’s music is used, the construction of the main characters, omissions and distortions of historical facts, gender strategies applied and the role of the language leads to a different conclusion. The film shows a deep ambivalence towards Chopin. An affirmation of his music is accompanied by discrediting him as a man and as a patriot, which results in visible “germanization” of Chopin presented in the film, which germanization however remains incomplete. From the film it might be inferred what were the official priorities of the German foreign policy of the time (cor­rect relations with the neighbouring states, and also an anti-soviet direction) but also the expansionist ambitions of the Third Reich. Before the Germans began to realize the idea of colonising the East by military means, the expansion was a cultural one, and was served by films such as Chopin, the Bard of Freedom.


Keywords:

Frederic Chopin, Third Reich, Geza von Bolvary

Bońkowski Wojciech, Dziewiętnastowieczne edycje dzieł Fryderyka Chopina jako aspekt historii recepcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009.
  Google Scholar

Chwalba Andrzej, Dzieje Krakowa. Tom 5: Kraków w latach 1939-1945, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002, s. 243.
  Google Scholar

Fortepian Schoppinga, „Gazeta Wyborcza” (dodatek „Duży Format”) 13 maja 2010, s. 9-11.
  Google Scholar

Gerken Marei, Stilisierung und Stigma: Vom patriotischen Helden zum Untermenschen. Polenbilder im deutschen Spielfilm der dreißiger und frühen vierziger Jahre, w: Hendrik Feindt (red.), Studien zur Kulturgeschichte des deutschen Polenbildes 1848-1939, Harrassowitz, Wiesbaden 1995.
  Google Scholar

Hake Sabine, Popular Cinema of the Third Reich, University of Texas Press, Austin 2001, s. x-xi.
  Google Scholar

Kłys Tomasz, Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, w: Historia kina. Tom I: Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2012, s. 393-462.
  Google Scholar

Kłys Tomasz, Niemiecki film fabularny u schyłku Republiki Weimarskiej i w Trzeciej Rzeszy (1929-1945); w: Historia kina. Tom II: Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2012, s. 191-251.
  Google Scholar

Koepnick Lutz P, German Cinema Between Hitler and Hollywood, Berkeley–Los Angeles 2002, s. 25.
  Google Scholar

Król Eugeniusz C, Nierówne partnerstwo. Polsko-niemieckie kontakty filmowe w latach trzydziestych XX wieku, w: Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Studia i szkice, red. A. Gwóźdź, Rabid, Kraków 2004, s. 77.
  Google Scholar

Kuzniar Alice A, The Queer German Cinema, Stanford University Press, Stanford, California 2000, s. 28.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781503618435   Google Scholar

Maśnicki Jerzy, Niemy kraj. Polskie motywy w europejskim kinie niemym (1896-1930), słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
  Google Scholar

Mysłakowski Piotr, Sikorski Andrzej, Fryderyk Chopin. Korzenie, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2009, s. 257-258.
  Google Scholar

Nowik Wojciech, „Przemiana obcych w swojaków” – procesy asymilacji w polskiej kulturze muzycznej przełomu XVIII i XIX wieku, w: Topos narodowy w muzyce polskiej pierwszej połowy XIX wieku, red. tegoż, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2006, s. 137-140.
  Google Scholar

Peukert Detlev J.K, Republika Weimarska. Lata kryzysu klasycznego modernizmu, tłum. B. Ostrowska, Wiedza Powszechna, Warszawa 2005, s. 7.
  Google Scholar

Rambeau Marie-Paule, Chopin w życiu i twórczości George Sand, tłum. Z. Skowron, Musica Iagellonica, Kraków 2009, s. 32-39.
  Google Scholar

Rose Rosa Sala, Krytyczny słownik mitów i symboli nazizmu, tłum. Z. Jakubowska, A. Rurarz, Sic!, Warszawa 2006, s. 129-135.
  Google Scholar

Schindler Stephan K., Koepnick Lutz, Against the Wall? The Global Imaginary of German Cinema, w: The Cosmopolitan Screen. German Cinema and the Global Imaginary, 1945 to the Present, red. tychże, University of Michigan Press, Ann Arbor 2007, s. 1-21.
  Google Scholar

Sowińska Iwona, Przełom dźwiękowy, w: Historia kina. T. 2: Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2011, s. 19-71.
  Google Scholar

Williams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej (tłum. T. Rutkowska), „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 44, s. 6-17.
  Google Scholar


Published
2012-06-30


Sowińska, I. (2012) “Transfering Chopin: Geza von Bolvary’s “Abschiedswalzer” (‘Chopin, the Bard of Freedom’)”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), pp. 6–24. doi: 10.36744/kf.2850.

Authors

Iwona Sowińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Adiunkt habilitowany w Insty­tucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jako historyk filmu specjalizuje się w problematyce dźwięku filmowego, w tym muzyki. Autorka dwóch książek: Dźwięki i obrazy. O słuchaniu fil­mów (2001) oraz Polska muzyka filmowa 1945­-1968 (2006). Współautorka i współredaktorka dwóch tomów Historii kina (Kino nieme /2009, 2012/; Kino klasyczne /2011/). Obecnie kończy książkę Chopin idzie do kina dotyczącą filmowych biografii kompozytora oraz wykorzystania jego muzyki w kinie polskim i światowym.



Statistics

Abstract views: 26
PDF downloads: 8


License

Copyright (c) 2012 Iwona Sowińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.