Tardigrades, Lasers and Transformations in Steel: Attractions of Polish Educational Cinema
Krzysztof Jajko
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniversity of Lodz (Poland)
Michał Pabiś-Orzeszyna
University of Lodz (Poland)
Abstract
The article deals with the function of the spectacle - along with the methods of its production and dis- cussions devoted to it - in educational films created during the period of Polish People’s Republic. The basic research question put forward by the authors concerns the tension between the ideological and aesthetic integrity of the educational and scientific discourse (for which the educational film was a vehicle) and the theatricality and distractive exhibitionism characteristic of the aesthetics of the trick that is often part of these films. So: what place in the realization of the idea of the educational film did the various spectacle generating techniques (such as microscopic photographs or time-lapse photography) occupy and how were these functions understood by the filmmakers? The complex answer to this double question demands: 1) sketching the historiographical perspective of the study of tricks in educational films; 2) establishing the initial institutional and stylistic paradigm in which these films functioned in Polish People’s Republic; 3) analysis of attempts of going beyond the scheme of “didactic effect” un- dertaken by Włodzimierz Puchalski, Karol Marczak and others; 4) analysis of alternative methods of problematic relations between the spectacle and the “didactic effect” using the example of work by Jerzy Popiel-Popiołek and Roman Woźniakowski.
Keywords:
educational film, Roman Woźniakowski, Polish People’s Republic, Jerzy Popiel-PopiołekReferences
Łukowski, Maciej. „Włodzimierz Puchalski”. In: Osobowość twórcza – film oświatowy, red. M. Łukowski, 22, Łódź, Instytut Historii i Teorii Filmu i Telewizji PWSFTviT, Muzeum Kinematografii, Muzeum Historii Miasta Łodzi, 1982.
Google Scholar
Łukowski, Maciej. Karol Marczak. Zarys biografii twórczej, wydawnictwo okolicznościowe II Ogólnopolskiego Przeglądu Filmów Przyrodniczych, Łódź ,1983, s. 18.
Google Scholar
Łukowski, Maciej. Polski film przyrodniczy 1945-1986, Łódź, Instytut Teorii i Historii Filmu i Telewizji PWSFTviT, Muzeum Kinematografii w Łodzi, Towarzystwo Kultury Filmowej w Łodzi, 1987.
Google Scholar
Nurczyńska-Fidelska, Ewelina. „Aleksandra Jaskólska (szkic monograficzny)” In: Osobowość twórcza – film oświatowy, dz. cyt.
Google Scholar
Orłowski, Władysław. Józef Arkusz – przyroda badana kamerą, Łódź, Wydawnictwo okolicznościowe II Ogólnopolskiego Przeglądu Filmów Przyrodniczych, 1983
Google Scholar
Orłowski, Władysław. Józef Arkusz, w: Osobowość twórcza – film oświatowy, dz. cyt., s. 71.
Google Scholar
Popiel-Popiołek, Jerzy. „Charakterystyczne cechy filmu naukowego”, Kamera nr 3, (1971). Woźniakowski, Roman. „Elementy widowiskowe w filmie oświatowym”,” nr 10, (1966).
Google Scholar
Popiel-Popiołek, Jerzy. „Fascynujące perspektywy. Tendencje rozwojowe filmu popularnonaukowego”, Kamera, nr 1, (1971).
Google Scholar
Popiel-Popiołek, Jerzy. „Konstrukcja filmu naukowego”, Kamera, nr 5, (1971).
Google Scholar
Popiel-Popiołek, Jerzy. „Reż. Jerzy Popiołek o swoim filmie <>, Film i Oświata, nr 5, (1952).
Google Scholar
Puchalski, Włodzimierz. „Jak się filmuje zwierzęta”, Biuletyn Informacyjny Instytutu Filmowego, nr 2 (1948) s. 15.
Google Scholar
Salapski, Jerzy. „O scenariuszu w filmie popularno-naukowym”, Film i Oświata, nr 11 (1950) s. 14.
Google Scholar
Smoleń-Wasilewska, Elżbieta. „Rozmowy z realizatorami: Karol Marczak”, Kamera, nr 9, (1966).
Google Scholar
Authors
Krzysztof Jajkokwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Lodz Poland
Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa, pracownik Muzeum Kinematografii w Łodzi. W swych badaniach koncentruje się na instytucjonalnych oraz technicznych aspektach funkcjonowania filmu. Obecnie pracuje nad monografią poświęconą Wytwórni Filmów Oświatowych oraz prowadzi badania dotyczące funkcjonowania kin w PRL-u. Współpracuje z czasopismami „Ekrany” oraz „X. Informator Kin Studyjnych”.
Authors
Michał Pabiś-OrzeszynaUniversity of Lodz Poland
Doktor w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. W kręgu jego zainteresowań znajduje się tzw. archeologia mediów, historia polskiej kultury popularnej oraz współczesny przemysł filmowy (w szczególności problemy edukacji filmowej i rozwoju widowni). Publikuje w „Ekranach”, „Kulturze Popularnej” oraz „Iluminace. Journal for Film Theory, History, and Aesthetics”. Jest członkiem European Network for Cinema and Media Studies, Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.
Statistics
Abstract views: 65PDF downloads: 43
License
Copyright (c) 2017 Krzysztof Jajko, Michał Pabiś-Orzeszyna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Krzysztof Jajko, Far from Acapulco and London. Phenomenon of the Warsaw Festival of Film Festivals in 1958-1966 , Kwartalnik Filmowy: No. 108 (2019): Film Production and Distribution
- Michał Pabiś-Orzeszyna, Ten Years After the Conference in Kamień Śląski , Kwartalnik Filmowy: No. 123 (2023): Pace and Rhythm
- Michał Pabiś-Orzeszyna, The Old and the New: Introduction to the Mythology of Film Historiography , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future