On Celebrating and Festivity – Elo Havetta’s “The Gala in the Botanical Garden”

Jadwiga Hučková

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The Gala in the Botanical Garden (1969) by Elo Havetta, one of the most important creators of the Slovak New Wave, treated in the literature primarily as an expression of joyful carnival improvisation, is embedded in Slovak culture and the ever-evolving tradition of the grape harvest festival. At the same time, it is an expression of a tribute to the creators and pioneers of cinematography, an apotheosis of cinema that opens us to other dimensions of the world. It seems that the concept of the film was also influenced by the pictorial representation of the biblical miracle in Cana of Galilee, especially the painting of Paolo Veronese The Wed­ding at Cana, and the collective evocations of evangelical content related to the theme of the feast in Cana and its extensive contexts.


Keywords:

Elo Havetta, Slovak New Wave, Paolo Veronese

„Farebná fantázia.“ Film a divadlo 1969, nr 10, s. 28.
  Google Scholar

„Slavnost v botanické zahradě (výňatek z literárního scenáře).” Film a doba 1969, nr 6, s. 290-303.
  Google Scholar

Bassano, Peter. „A second miracle at Cana: Recent musical discoveries in Veronese's Wedding feast.” Historic Brass Society journal 1994, nr 6, s. 11-23.
  Google Scholar

Bibila Tysiąclecia http://biblia.deon.pl/rozdzial.php
  Google Scholar

Blech, Richard. „Elo Havetta.” Film.sk. 2013, nr 6, s. 35.
  Google Scholar

Čapek, Karel. „Slovenská radost.” Lidové noviny 1930, nr 135, s. 5.
  Google Scholar

Ciszewska, Ewa. „Słowacka Nowa Fala.” In: Czechosłowacka Nowa Fala, Edited by Matla Marzena, Németh Vitova Lenka, Poznań: Instytut Historii UAM, 2012.
  Google Scholar

Dudková, Jana. „Elo Havetta: The Gala in the Botanical Garden (Slávnosť v botanickej záhrade) 1968.” 2005, http://www.kinokultura.com/specials/3/slavnost.shtml
  Google Scholar

Grečner, Eduard. Film ako voľný verš. Slovenský filmový ústav, Bratislava 2015.
  Google Scholar

Hepnerová, E. [Eva]. „O zázracích s výhradou [rec.].” Svobodné slovo 29.4.1970, s. 4.
  Google Scholar

Herz, Juraj. Autopsie (Pitva režiséra). Praha: Mladá fronta, 2015.
  Google Scholar

http://sfd.kuria.lublin.pl/index.php/slowo-na-niedziele/echo-apostola/966-mistyczne-zalubiny-ap-21-1-5a-5-niedziela-wielkanocna-c
  Google Scholar

Jakubisko, Juraj. Živé striebro. Praha: XYZ, 2014.
  Google Scholar

Jarmusiewiecz, Jan. Mowy do ludu wiejskiego krótkie i łatwe na wszystkie niedziele i święta. Rocznik Pierwszy. Przez X. Jana Jarmusiewicza, Plebana Zaczerskiego, pod Rzeszowem. Wiedeń: A. Strauss, S. P. Wdowa, 1841.
  Google Scholar

Krótkie nauki homiletyczne na niedziele i uroczystości całego roku według Postyli Katolickiej Większej Ks. Jakóba Wujka. Ed. Ks. Władysław Krynicki, Włocławek: Księgarnia Powszechna 1912.
  Google Scholar

Kyseľová, Žofia. „Aktuálne z Čajkova.” http://www.slovenskabrana.sk/archiv/2013-18.pdf
  Google Scholar

Lukeš, Jan. Diagnózy času: Český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart 2013.
  Google Scholar

Macek Václav, Paštéková Jelena. Dejiny slovenskej kinematografie. Martin: Osveta, 1997.
  Google Scholar

Macek, Václav. „Priekliaty filmár”. In: Elo Havetta (1938-1975). Bratislava: Slovensky filmový ústav, 1990.
  Google Scholar

Macko, Jozef. „Karnevalizácia v diele Ela Havettu. Úvod do analýzy a výkladu filmov Slávnosť v botanickiej záhrade a Ľalie poľné.“ In: Elo Havetta (1938-1975)(1938-1975). Bratislava: Slovensky filmový ústav, 1990.
  Google Scholar

Michalková, Eva. „Slobodný film mal na pár rokov zelenú.” Sme 2008, nr. 270, s. 24.
  Google Scholar

Michalovič, Petr. „Slávnosť, ktorá prekabátila dejiny. Elo Havetta Collection.” OS. 2006, nr 7-8, s. 187-192.
  Google Scholar

Popelková, Katarína. „K otázke dynamiky sociálnych funkcií mestského sviatku: oberačkové slávnosti.” Slovenský národopis 2014, 3/62 s. 313-334.
  Google Scholar

Popelková, Katarína. „Malokarpatské vinobranie v 70. rokoch 20. storočia – socialistický sviatok kolektivizovaného poľnohospodárstva.” Forum Historiae 2016, nr 1, s. 107-117.
  Google Scholar

Přádná Stanislava, Škapová Zdena, Cieslar Jiří. Démanty všednosti. Český a slovenský film 60. let: kapitoly o nové vlně. Praha: Pražská scéna, 2002.
  Google Scholar

Šikula, Vincent. „Pod zem, pod zem. Spomienka na kolegov vo filmie – Lubora Dohnala, Ela Havettu, Vladislava Pavloviča a ďalšich.” Kino-ikon 2000, nr 1, s. 257-261.
  Google Scholar

Škapová, Zdena. „O outsiderach, historii i sumieniu. Uwagi o tematach, stylu i dziedzictwie czechosłowackiej Nowe Fali”. In: Filmy pod specjalnym nadzorem.Kino czeskie i słowackie lat 60.: festiwal, [praca zbiorowa]. Warszawa 2004.
  Google Scholar

Slivka, Martin. Karol Plicka – básnik obrazu. Bratislava Fotofo, 1999.
  Google Scholar

Slivka, Martin. Karol Plicka o folklóre, fotografii, filmie. Martin: Slovenské národné múzeum, Etnografické múzeum Martin, 1994.
  Google Scholar

Sowińska, Iwona. „Kino Czechosłowacji: cud i po cudzie”. In: Kino epoki nowofalowej. Edited by Lubelski Tadeusz, Sowińska Iwona, Syska Rafał, Kraków: Univeritas 2015.
  Google Scholar

Trizuliaková, Eva. „Dve slávnosti v záhradie.” Slovenský denník 28.09.1991.
  Google Scholar

„Slávnosť v botanickej záhrade.” Nitranský hlas, Nitra, 21.10.1969.
  Google Scholar

„Režisér z nášho okresu.” Nitranský hlas 21.10.1969.
  Google Scholar

Bobok, Jozef. „Takto hadam nie.” Roľnícke noviny 27.01.1970, s. 2-3.
  Google Scholar

Förster, Hans. „Die Perikope von der Hochzeit zu Kana ( Joh 2:1-11) im Kontext der Spätantike.” Novum Testamentum 2013, 55(2), s. 103-126.
DOI: https://doi.org/10.1163/15685365-12341420   Google Scholar

Warowny, Maciej. „Mistyczne zaślubiny (Ap 21, 1-5a) 5 Niedziela Wielkanocna C.”
  Google Scholar

Nawara, Dariusz. Wesele w Kanie (J 2,1-12). http://www.orygenes.pl/wesele-w-kanie-j-21-12/.
  Google Scholar


Published
2017-12-31

Cited by

Hučková, J. (2017) “On Celebrating and Festivity – Elo Havetta’s ‘The Gala in the Botanical Garden’”, Kwartalnik Filmowy, (100), pp. 168–184. doi: 10.36744/kf.1997.

Authors

Jadwiga Hučková 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Dr hab., adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagielloń­skiego; zajmuje się filmem dokumentalnym i fa­bularnym Europy Środkowej. Od 1997 r. pracuje w komisji selekcyjnej Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Juror ponad trzydziestu międzynaro­dowych festiwali filmu dokumentalnego. Brała udział w projekcie Visegrad Documentary Film Library w Pradze. Opublikowała m.in. (także jako Jadwiga Głowa): Dokument po przełomie. Film dokumentalny lat 90. w Europie Środkowo­-Wschodniej / Zooming in on History’s Turning points. Documentaries in the 1990s in Central and Eastern Europe (1999), Dokument filmowy epoki Havla (2005), Ćesky a polsky dokumen­tarni film v ere evropeizace / Czeski i polski film dokumentalny w czasach europeizacji (2015, współred.).



Statistics

Abstract views: 35
PDF downloads: 34


License

Copyright (c) 2017 Jadwiga Hučková

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.