Zapomniani czy niezapomniani dokumentaliści?

Jadwiga Hučková

jadwiga.huckova@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6390-1207

Abstrakt

Recenzowany tom (Nie)zapomniani dokumentaliści (2020), pod redakcją Katarzyny Mąki-Malatyńskiej i Jolanty Lemann-Zajiček, wpisuje się w nurt zwrotu archiwalnego we współczesnym filmoznawstwie i stanowi cenną pozycję w badaniach nad polskim filmem dokumentalnym. Opis sylwetek twórczych powstał na bazie gruntownych studiów i głębokich analiz. Styl poszczególnych tekstów odpowiada charakterom bohaterów, reprezentujących różne osobowości i zainteresowania. Na uwagę zasługuje fakt, że przynajmniej czworo z nich to znani autorzy filmów o sztuce, przedstawiciele niegdysiejszej polskiej szkoły tego nurtu. Już same biografie stanowią bogate dopełnienie obrazu kinematografii polskiej i złożonych mechanizmów jej rozwoju, natomiast wiedza o największych dokonaniach w tej dziedzinie, niejednokrotnie potwierdzonych nagrodami na światowych festiwalach, powinna należeć do kanonu wykształcenia humanistycznego.


Słowa kluczowe:

film dokumentalny, polscy dokumentaliści, film o sztuce, filmowcy emigranci, Holokaust

Hendrykowska, M. (2015). Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  Google Scholar

Hendrykowska, M. (red.) (2015). Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  Google Scholar

Jazdon, M. (2002). Dokumenty Kieślowskiego. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  Google Scholar

Jazdon, M. (2009). Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  Google Scholar

Mąka-Malatyńska, K., Lemann-Zajiček, J. (red.) (2020). (Nie)zapomniani dokumentaliści. Łódź: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, TV i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi.
  Google Scholar

Pławuszewski, P. (2017). Po swojemu: kino Władysława Ślesickiego. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
  Google Scholar

Tes, U. (2016). Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej. Kraków: Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-12-31

Cited By / Share

Hučková, J. (2020) „Zapomniani czy niezapomniani dokumentaliści? ”, Kwartalnik Filmowy, (112), s. 256–262. doi: 10.36744/kf.499.

Autorzy

Jadwiga Hučková 
jadwiga.huckova@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0002-6390-1207

Doktor habilitowana, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego; zajmuje się filmem dokumentalnym i fabularnym Europy Środkowej. Od 1997 r. pracuje w komisji selekcyjnej Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Juror ponad trzydziestu międzynarodowych festiwali filmu dokumentalnego. Brała udział w projekcie Visegrad Documentary Film Library w Pradze. Opublikowała m.in. (także pod nazwiskiem Jadwiga Głowa): Dokument po przełomie. Film dokumentalny lat 90. w Europie Środkowo-Wschodniej / Zooming in on History’s Turning Points: Documentaries in the 1990s in Central and Eastern Europe (1999), Dokument filmowy epoki Havla (2005), Český a polský dokumentární film v éře evropeizace / Czeski i polski film dokumentalny w czasach europeizacji (2015, współredakcja).



Statystyki

Abstract views: 295
PDF downloads: 286


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Jadwiga Hučková

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.