Film Market as a Part of the System of Mass Media Markets

Arkadiusz Lewicki

alewicki23@gmail.com
The University of Wroclaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-0484-2849

Abstract

The article presents a new look at the concept of media system. The author believes that the current research on traditional information media: press, radio, television and the Internet should be extended to reflect on creative and entertainment media. The concept of “the system of mass media markets” has also been introduced, which (in addition to media “with an important information component”) includes such markets as: the publishing market, film market, phonographic market, exhibition market, performative and event market, digital interactive entertainment market and advertising market. A significant role in this system is played by the film market, which for historical, genological, economic and social reasons is one of the most important elements of the contemporary media landscape dominated by several major entities.


Keywords:

film market, mass media

Pięć największych koncertów w historii. Liczby widzów szokują, https://www.radiozet.pl/Muzyka/5-najwiekszych-koncertow-w-historii.-Liczby-widzow-szokuja (accessed 15.07.2019).
  Google Scholar

Adamowski Janusz, Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006.
  Google Scholar

Beahm George, The Sun King: Rupert Murdoch in His Own Worlds, Hardie Grant Books, Melbourne 2012.
  Google Scholar

Bertalanffy L. von, Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój, zastosowania, transl. Ewa Woydyłło-Woźniak, PWN, Warszawa 1984.
  Google Scholar

Disneyland® Park, https://www.parkmania.pl/parki/115/o-parku/Disneyland-Park.html (accessed 15.07.2019).
  Google Scholar

Dobek-Ostrowska Bogusława, Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
  Google Scholar

Dzierżyńska-Mielczarek Jolanta, Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Wydawnictwo ASPRA-JR, Warszawa 2018.
  Google Scholar

Facts & Figures, https://www.thephantomoftheopera.com/facts-figures/ (accessed 15.07.2019).
  Google Scholar

Fahrenheit 9/11, https://www.boxofficemojo.com/movies/?id=fahrenheit911.htm (accessed: 15.07.2019).
  Google Scholar

Golka Bartłomiej, System medialny Stanów Zjednoczonych, WSiP, Warszawa 2004;
  Google Scholar

Golska Bartłomiej, System medialny Francji, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2001.
  Google Scholar

Gorman Lyn, McLeen David, Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne, transl. Agata Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
  Google Scholar

„Filmowy Serwis Prasowy. Mały Rocznik Filmowy 1981”, Warszawa 1982.
  Google Scholar

Hallin Daniel C., Mancini Paolo, Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, transl. Marta Lorek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
  Google Scholar

Komunikat Komisji z dnia 26 września 2012 roku pt. Promowanie sektora kultury i sektora kreatywnego na rzecz wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia w UE. COM (2012) 0537, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=CELEX:52012DC0537 (accessed 17.07.2019).
  Google Scholar

Konarska Katarzyna, System mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.
  Google Scholar

Książki, https://www.agora.pl/wydawnictwo (accessed: 15.07.2019).
  Google Scholar

Kurdupski Michał, TVP1 przed Polsatem w lutym. TVN liderem w grupie komercyjnej. „M jak miłość” hitem, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-telewizji-luty-2019-tvp1-liderem-tvp2-przed-tvn-hity, (accessed: 15.07.2019).
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, in: Kino nieme. Historia kina, tom I, ed. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Univeritas, Kraków 2014.
  Google Scholar

Mannoni Laurent, McMahan Alison, Chronophone Gaumont, in: Encyclopedia of Early Cinema, ed. Richard Abel, Routledge, London and New York, 2010.
  Google Scholar

McQuail Denis, Teorie komunikowania masowego, przekł. Marta Buchalc, Alina Szulżycka, ed. Tomasz Goban-Klas, PWN, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Mrozowski Maciej, Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Wydawnictwo ASPRA-JR, Warszawa 2001.
  Google Scholar

Nierenberg Bogusław, Zarządzanie mediami. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
  Google Scholar

Osterhammel Jürgen, Historia XIX wieku. Przeobrażanie świata. Czas i przestrzeń, ed. Witold Molik, transl. Izabela Drozdowska-Broering, Jerzy Kałążny, Adam Peszke, Katarzyna Śliwińska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2013.
  Google Scholar

Petersen James, Stulecie seksu. Historia rewolucji seksualnej 1990-1999 według „Playboya”, ed. Hugh Hefner, transl. Andrzej Jankowski, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2002.
  Google Scholar

Poligrafia, https://www.agora.pl/prasa (accessed: 15.07.2019).
  Google Scholar

Rapoport Anatol, Some System Approaches of Political Theory, in: Varieties of Political Theory, ed. David Easton, Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1966.
  Google Scholar

Rynki medialne wybranych państw Europy Zachodniej. Regulacje, struktura, przemiany, ed. Katarzyna Konarska, Universitas, Kraków 2018.
  Google Scholar

Singer Ben, Femele power in the serial-queen melodrama: The etiology of an anomaly, in: Silent Film, ed. Richard Abel, THE ATHLONE PRESS, London 1999.
  Google Scholar

Studlar Gaylyn, The Perils of Pleasure? Fan Magazine Discourse as Women’s Commodified Culture in 1920s, in: Silent Film, ed. Richard Abel, THE ATHLONE PRESS, London 1999.
  Google Scholar

Systemy medialne państw Unii Europejskiej. Kraje pierwszej piętnastki, ed. Aleksandra Matyjaszkiewicz-Włodarska, Marta Ślufińska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.
  Google Scholar

Szweda Martyna, Rynek gier wart więcej niż filmy z Hollywood, http://www.benchmark.pl/aktualnosci/rynek-gier-wart-wiecej-niz-filmy-z-hollywood.html (accessed 15.07.2019).
  Google Scholar

W Luwrze coraz więcej turystów, https://niezalezna.pl/213553-w-luwrze-coraz-wiecej-turystow (accessed 15.07.2019).
  Google Scholar

Wasko Janet, The Walt Disney Company, in: Global Media Giants, ed. Benjamin J. Birkinbine, Rodrigo Gómez, Janet Wasko, Routledge, New York and London 2017.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315682334-2   Google Scholar

Wybrane zagraniczne systemy medialne, ed. Janusz W. Adamowski, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Wyniki finansowe Grupy Agora w IV kwartale 2018 r.¸ https://www.agora.pl/wyniki-finansowe-grupy-agora-w-4-kwartale-2018-r (accessed 30.07.2019).
  Google Scholar


Published
2019-12-31

Cited by

Lewicki, A. (2019) “Film Market as a Part of the System of Mass Media Markets”, Kwartalnik Filmowy, (108), pp. 204–218. doi: 10.36744/kf.195.

Authors

Arkadiusz Lewicki 
alewicki23@gmail.com
The University of Wroclaw Poland
https://orcid.org/0000-0003-0484-2849

Dr hab., profesor Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książek: Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym (2007), Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej (2011), Seks i Dziesiąta muza. Erotyzm, relacje intymne i wzorce genderowe w kinie przedkodeksowym (1894-1934) (2011). Redaktor kilku książek i autor kilkudziesięciu artykułów dotyczących mediów, filmu i kultury popularnej. Dyrektor Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Sekretarz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.



Statistics

Abstract views: 523
PDF downloads: 640


License

Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.