Witold Sobociński’s Art of Cinematography

Seweryn Kuśmierczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw (Poland)

Abstract

The author discusses the most important features of the cinematographic art of Witold Sobociński on the example of his most outstanding films from 1955-1999. An ear for music and the ability to improvise acquired from playing jazz are reflected in the form of rhythm and harmony, subtlety and dynamics present in the composition of the film image. A constant feature of Sobociński’s work is the significant role of colour and light in the film image. The cinematographer gives colour a dramatic function. He creates colour combinations for individual scenes, describing the outside world and the internal space of the character. In the choice of colours, he is inspired by the paintings of various eras. The artist wants to create an original artistic form in every work, he looks for a form of image appropriate to the content of the film being made. He does not repeat the solutions he used in his previous films. The chosen style is preserved throughout the work in accordance with the aesthetic assumptions.


Keywords:

Witold Sobociński, cinematography, light, colour

Czyżewski Stefan, „Sanatorium pod klepsydrą” jako widowisko, w: Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa, red. M. Jakubowska, K. Żyto, A. M. Zarychta, Wydawnictwo Biblioteki PWSFTiTv, Łódź 2011.
  Google Scholar

Kuśmierczyk Seweryn, Między światłem nieba a szarością piasku. Sztuka operatorska w „Faraonie”, w: „Faraon”. Poetyka filmu, pod red. naukową S. Kuśmierczyka, Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa 2016.
  Google Scholar

O kinie Witolda Sobocińskiego. Z Jerzym Wójcikiem rozmawia Janusz Gazda, „Kwartalnik Filmowy” nr 7-8, jesień-zima 1994.
  Google Scholar

Rytm obrazu. Z Witoldem Sobocińskim rozmawia Seweryn Kuśmierczyk, w: Księga „Kadru”. O zespole filmowym Jerzego Kawalerowicza, red. S. Kuśmierczyk, S. Zawiśliński, Skorpion, Warszawa 2002.
  Google Scholar

Wołk-Łaniewski Nikodem, Opinia o dorobku artystycznym, „Kwartalnik Filmowy” nr 7-8, jesień-zima 1994.
  Google Scholar

Wójcik Jerzy, Labirynt światła, oprac. S. Kuśmierczyk, Canonia, Warszawa 2006.
  Google Scholar

Zawsze marzyłem o szerokim ekranie. Z Witoldem Sobocińskim rozmawia Michał Bukojemski, „Studio” 1973, nr 7-12.
  Google Scholar

Zwolińska Krystyna, Opinia o dorobku artystycznym, „Kwartalnik Filmowy” nr 7-8, jesień-zima 1994.
  Google Scholar


Published
2018-09-30

Cited by

Kuśmierczyk, S. (2018) “Witold Sobociński’s Art of Cinematography”, Kwartalnik Filmowy, (103), pp. 173–182. doi: 10.36744/kf.1926.

Authors

Seweryn Kuśmierczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland

Dr hab., adiunkt w In­stytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie kieruje Ze­społem Badań nad Filmem. Autor książek: Zagu­bieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego (1999), Księga fil­mów Andrieja Tarkowskiego (2012), Wyprawa bo­hatera w polskim filmie fabularnym (2014). Redaktor naukowy tomów Antropologia postaci w dziele filmowym (2015), „Faraon”. Poetyka filmu (2016), Doświadczenie wewnętrzne bohatera w dziele filmowym (2017), „Wesele”. Filmowa mandala (2018), redaktor książki „Faraon”. Roz­mowy o filmie (2017). Tłumacz i autor opracowa­nia naukowego książek Andrieja Tarkowskiego Kompleks Tołstoja (1989) i Czas utrwalony (1991, 2007) oraz pierwszego pełnego wydania Dzienni­ków i Scenariuszy (1998) tego reżysera.



Statistics

Abstract views: 39
PDF downloads: 18


License

Copyright (c) 2018 Seweryn Kuśmierczyk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.