Między upokorzeniem, nudą a męczeństwem – Jeana-Luca Godarda portrety filmowców

Ewa Mazierska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire (Wielka Brytania)

Abstrakt

Mazierska pisze, że filmowiec jako główny bohater pojawił się w filmie Godarda zaledwie cztery lata po jego debiucie, a postać ta pojawia się i znika w twórczości twórcy Do utraty tchu do dziś. Według Mazierskiej filmowiec to jedna z dwóch profesji, jakie najczęściej wykonują bohaterowie Godarda. Drugą jest prostytucja. Godard zdaje się dostrzegać wiele podobieństw między nimi. Reżyseria i pisanie scenariuszy to rodzaj handlu. Prostytucja przedstawiona przez Godarda to próba odkrycia przez człowieka tego, czego nie da się sprzedać – w przeciwieństwie do tego, co można dać światu. Biedni artyści oddają światu wszystko, są posłusznymi narzędziami w rękach producentów, technologii i publiczności.



Słowa kluczowe:

Jean-Luc Godard, prostytucja, filmowiec

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Mazierska, E. (2001) „Między upokorzeniem, nudą a męczeństwem – Jeana-Luca Godarda portrety filmowców”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 111–122. doi: 10.36744/kf.4181.

Autorzy

Ewa Mazierska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania

Filmoznawca, krytyk fil­mowy, wykłada na Wydziale Historii Sztuki University of Central Lancashire w Preston i Szkole Telewizyjnej (Wlk. Brytania). Autorka książek m.in. Peter Greenaway (1991), Jim Jar­mush (1992), Człowiek wobec kultury - James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wonga Kar-Waia (1999).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Ewa Mazierska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.