Ukryty powab kina z czasów słusznie minionych

Teresa Rutkowska

tz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206

Abstrakt

Recenzja książki Justyny Jaworskiej pt. „Piękne widoki, panowie, stąd macie”. O kinie polskiego sockonsumpcjonizmu (2019), która otrzymała przyznawaną przez miesięcznik „Kino” prestiżową nagrodę im. Bolesława Michałka za lata 2018-2019. Jaworska analizuje filmy zrealizowane na początku lat 70., w epoce Edwarda Gierka, która uchodziła za czas względnego dobrobytu, co obudziło w społeczeństwie polskim dążenie do poprawy sytuacji materialnej. Autorka szuka odzwierciedlenia tych tendencji w filmach uchodzących wówczas za nieudane („słabe” w rozumieniu Vattimo) i sytuujących się poza kanonem dzieł, które zaznaczyły się w świadomości społecznej. Jej analizy dokonywane przez pryzmat obecnych diagnoz kulturowych – jak wskazuje recenzentka – są znakomicie napisane, błyskotliwe i przenikliwe, choć czasami kontrowersyjne. Kluczowym motywem tych filmów jest porażka egzystencjalna będąca udziałem większości bohaterów.


Słowa kluczowe:

kino polskie, lata 70., realizm socjalistyczny, sockonsumpcjonizm

Bendyk, E. (2009). Miłość, wojna, rewolucja. Szkice na czas kryzysu. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
  Google Scholar

Jaworska, J. (2019). „Piękne widoki, panowie, stąd macie”. O kinie polskiego sockonsumpcjonizmu. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
  Google Scholar

Marszałek, R. (1974). Pamflet na kino codzienne. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Marszałek, R. (2006). Kino rzeczy znalezionych. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Mętrak, K. (1974). Ocalić od zapomnienia. Kino, 9.
  Google Scholar

Michałek, B. (2002). Ambasador polskiego kina. Wspomnienia i artykuły. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
  Google Scholar

Nyczek, T. (2008). Salon Niezależnych. Dzieje pewnego kabaretu. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”.
  Google Scholar

Ronduda, Ł., Piwowarska, B. (red.) (2008). Polish New Wave. The History of the Phenomenon That Never Existed / Polska Nowa Fala. Historia Zjawiska, którego nie było. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej i Instytut Mickiewicza.
  Google Scholar

Sobolewski, T. (2000). Dziecko Peerelu. Esej, dziennik. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-11-13

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2020) „Ukryty powab kina z czasów słusznie minionych”, Kwartalnik Filmowy, (111), s. 267–273. doi: 10.36744/kf.413.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
tz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206

Emerytowana redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”. Publikuje w „Nowych Książkach”; tłumaczka. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 271
PDF downloads: 215


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.