Sen o Warszawie. Mitologizacja stolicy w komediach warszawskich
Monika Talarczyk-Gubała
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Edgar Morin uważa, że w kulturze masowej rzadko trafiają się informacje, które nie byłyby przesycone substancją mitotwórczą. W przekonaniu autorki peerelowska komedia warszawska w aktywny sposób uczestniczyła w budowaniu mitu Warszawy. Do najciekawszych, a zarazem cechujących się najbogatszym ładunkiem symbolicznym, należą te komedie, które wizję miasta torturowanego wzięły w ironiczny cudzysłów. Równoczesne nawiązania do tradycji humoru okupacyjnego i prezentowanie jego uwspółcześnionej odmiany zabarwiły tę ironię intymnym, emocjonalnym stosunkiem do miasta. Można twierdzić, że komedia warszawska spełniała rolę quasi-rytuału, który próbuje odnowić więź z (niemal doszczętnie zburzonym w czasie II wojny światowej) miastem, wpisać Warszawę w przestrzenny aspekt tożsamości społecznej zarówno jej mieszkańców, jak i widzów z całego kraju.
Słowa kluczowe:
Warszawa, komedia, Edgar MorinBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Monika Talarczyk-Gubałakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Doktorantka w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM w Poznaniu.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Monika Talarczyk-Gubała

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Monika Talarczyk-Gubała, Więźniarki i polityka. „Ostatni etap” Wandy Jakubowskiej i inne filmy obozowe w perspektywie studiów kobiecych w badaniach Holokaustu , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Monika Talarczyk-Gubała, Polskie kameronki , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Monika Talarczyk-Gubała, Ewa vs. Agnieszka. Reprezentacje reżyserek w wybranych filmach Andrzeja Wajdy i Barbary Sass , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy