Zrozumieć Medeę. Filmowe portrety bohaterki

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Medea, córka władcy Kolchidy Ajetesa i nimfy Asterodei, jak to często bywa z bohaterami mitów, nie ma jednej historii. Aby zrozumieć jej czyny – przede wszystkim przypisywane jej w akcie zemsty dzieciobójstwo – autorka postuluje wyjście poza wersje skanonizowaną w dramacie Eurypidesa i sięgnięcie do różnych odmian mitu, jak i późniejszych wersji literackich, m.in. P. Quignarda. Helman, za Lévi-Straussem, uznaje również, że mitu nie można czytać wprost, że kryje on prawdy, których literalnych wersji społeczeństwo nie jest w stanie udźwignąć. Po ukazaniu bogatego „tła” mitycznego autorka zestawia ze sobą i dyskutuje różnice w ukazaniu historii Medei w realizacjach filmowych Pasoliniego, Dreyera/von Triera i Dassina.



Słowa kluczowe:

mitologia, Medea, Eurypides

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Helman, A. (2003) „Zrozumieć Medeę. Filmowe portrety bohaterki”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 6–20. doi: 10.36744/kf.3799.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, muzykolog, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Autorka licznych książek i artykułów z dzie­dziny teorii i historii kina. Ostatni wydała Urok zmierzchu. Filmy Luchino Viscontiego (2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.