Kino w czasach wielkich przemian. Casus Rosja
Abstrakt
Recenzja dwóch książek Anny Lawton: Before the Fall. Soviet Cinema in the Gorbachev Years (1992) oraz Imaging Russia 2000. Film and Facts (2004). Rutkowska pisze, że w obydwu książkach szczególnie inspirujące i ważne jest podejście do kina rosyjskiego jako narzędzia rejestrującego rzeczywistość, nie w znaczeniu prostej reprodukcji, ale przez pryzmat procesu jego powstawania, rozpowszechniania, odbioru i społecznego funkcjonowania, a przede wszystkim odcyfrowywania znaczeń ukrytych.
Słowa kluczowe:
Anna Lawton, kino rosyjskie, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Teresa Rutkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.
Statystyki
Abstract views: 233PDF downloads: 15
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Teresa Rutkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Teresa Rutkowska, Patrzeć i nasłuchiwać , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Teresa Rutkowska, Bolesławski wasz i nasz , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Teresa Rutkowska, Pani Profesor , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Teresa Rutkowska, Transnarodowe i narodowe szlaki kina nordyckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Teresa Rutkowska, Jeśli nie interpretacja, to co? , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka