Marzenia i lęki. Brytyjskie kino science fiction (1929-1966)

Krzysztof Loska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W opinii niektórych krytyków brytyjskie kino science fiction lat 1929-1966 rozwijało się w cieniu amerykańskich produkcji, o czym świadczy zarówno pokrewieństwo tematyczne (groźba wojny nuklearnej, lęk przed wpływem promieniowania radioaktywnego, inwazją z kosmosu), jak i stosunek do nauki czy techniki, wynikający z pesymistycznej oceny rozwoju cywilizacyjnego oraz zagrożeń spowodowanych zastosowaniem nowoczesnych technologii. Racjonalistyczny paradygmat fantastyki naukowej z biegiem czasu ustąpił miejsca „wyobraźni katastroficznej”, naukowców zastąpiły potwory, zaś utopijne plany przebudowy społeczeństwa przekształciły się w wizje globalnej zagłady. Filmy brytyjskie różnią się jednak od amerykańskich – różnica ta wynika z żywotności tradycji gotyckiej w Wielkiej Brytanii oraz popularności seriali telewizyjnych, przenoszonych z powodzeniem na duży ekran. Nie znajdziemy też w kinie brytyjskim wpływu komiksu, czyli opowieści o superbohaterach walczących ze złem, tak istotnych w amerykańskim kinie okresu międzywojennego.



Słowa kluczowe:

science fiction, kino brytyjskie, estetyka gotycka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-12-31

Cited By / Share

Loska, K. (2005) „Marzenia i lęki. Brytyjskie kino science fiction (1929-1966)”, Kwartalnik Filmowy, (52), s. 86–96. doi: 10.36744/kf.3527.

Autorzy

Krzysztof Loska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pracownik naukowy w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Prowa­dzi badania z zakresu teorii filmu, teorii mediów, komparatystyki. Autor książek: Wokół Finne­gans Wake. James Joyce i komunikacja audio­wizualna (1999), Finnegans Wake. Rozumienie i interpretacja (2000), Dziedzictwo McLuhana - między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock: autor wśród gatunków (2002). Redaktor dwóch tomów: Kino gatun­ków. Wczoraj i dziś (1998) i Wokół kina gatun­ków (2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Krzysztof Loska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.