Farmazon. Studium z genologii polskiego kina popularnego
Marek Hendrykowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Hendrykowski odsłania przed nami nierozpoznany, choć silnie obecny zarówno w polskiej, jak i w światowej tradycji filmowej, gatunek – farmazon (zaznaczając przy tym, że termin farmazon odnosić się może również do charakterystycznej postaci ekranowej). Jego robocza definicja zakłada, że jest to gatunek filmu sensacyjno-przygodowego przez sposób opowiadania eksponujący za pośrednictwem wartkiej akcji niecodzienne sytuacje i barwne zdarzenia z życia bohaterów. Świat przedstawiony farmazonu łączy w sobie element fabularnego zmyślenia z powszechnie znanymi i odczuwanymi jako swojskie, realiami danego miejsca i czasu, które mają służyć jego uwiarygodnieniu. W repertuarze charakterystycznych wyróżników gatunkowych farmazonu bardzo istotną rolę odgrywa również tonacja buffo, a wraz nią przymrużenie oka, ściśle związane z umownością nieprawdopodobnych zdarzeń i udziałem konwencji komediowej. Hendrykowski zarysowuje historię farmazonu skupiając się przede wszystkim na jego polskich przykładach. Wyczerpująco opisuje też farmazona-postać, bohatera tak mocno zakorzenionego w rodzimej tradycji filmowej.
Słowa kluczowe:
farmazon, buffo, kino polskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk i teoretyk filmu, medioznawca, badacz kultury, profesor zwyczajny w Zakładzie Filmu i Telewizji UAM w Poznaniu. Opublikował m.in.: Film jako źródło historyczne (2000), Music and Film (red. razem z Donem Fredericksenem i Małgorzatą Hendrykowską, 2002), Metafory Internetu (2005), Nóż w wodzie (2005), Rejs (2005), Wojciech Wiszniewski (red. 2006); redaktor naczelny międzynarodowego czasopisma „IMAGES” oraz współredaktor naukowy (razem z prof. Małgorzatą Hendrykowską) polsko-angielskiej serii oraz monografii książkowych Klasyka Kina/Classics of Cinema.
Statystyki
Abstract views: 64PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Marek Hendrykowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Hendrykowski, Refleksje człowieka medialnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa
- Marek Hendrykowski, Uśmiech Stalina, czyli jak polubić socrealizm , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Marek Hendrykowski, Reymont, izmy i kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Marek Hendrykowski, Biografizm w kinie współczesnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)