Woody’ego Allena zabawy z konwencją gatunkową Hollywoodu

Teresa Rutkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Autorka porusza kwestię ironiczno-nostalgicznych związków, jakie łączą filmy Woody’ego Allena z hollywoodzkim kinem gatunków. Allen zapełnia swoje filmy elementami, które zachęcają widza do włączenia się w szczególnego rodzaju intertekstualną grę. Reżyser używa bezpośred nich lub niebezpośrednich cytatów z klasycznych filmów Złotej Ery Hollywoodu. Takie odniesienia pojawiają się nie tylko w Purpurowej róży z Kairu, ale także w Zagraj to jeszcze raz, Sam (obrazie wyreżyserowanym przez Herberta Rossa, do którego scenariusz napisał i w którym zagrał Woody Allen), gdzie historia skupia się na tym, jak kino potrafi zmieniać życie filmowych bohaterów. Podobne nawiązania można odnaleźć w pozostałych filmach reżysera, a ze specjalnym zainteresowaniem darzy reżyser parodie różnych gatunków filmowych. Na przykład Śpioch parodiuje filmy science-fiction; w Tajemnicy morderstwa na Manhattanie można odnaleźć elementy filmu kryminalnego, a Wszyscy mówią: kocham cię to ironiczne przepracowanie formuły klasycznego musicalu.



Słowa kluczowe:

Woody Allen, Hollywood, kino gatunkowe, ironia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2006) „Woody’ego Allena zabawy z konwencją gatunkową Hollywoodu”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 25–36. doi: 10.36744/kf.3357.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.