Widziane pod słońce. Rzeczy mgliste
Abstrakt
Film Kamienna cisza (reż. Krzysztof Kopczyński) opowiada o przypadku uśmiercenia (informacja podana przez BBC mówiła o ukamienowaniu) kobiety oskarżonej o cudzołóstwo w Afganistanie (2005). Realizatorzy próbują dotrzeć do prawdy o tym wydarzeniu, które wymyka się (na różnych poziomach) jednoznaczności. Autor tekstu twierdzi jednak, że to, co najciekawsze w tym filmie, to pokazanie drugiej rodziny, rodziców Karima (wolnego mężczyzny zaangażowanego w relację), którzy nie akceptując wyroku wydanego przez społeczność na ich synu narażają się na różnorodne sankcje. To portret rodziny pogrążonej w kryzysie wartości, ukazanej na krawędzi różnych norm i praw; to portret rodziny umieszczonej na styku lokalności i globalności.
Słowa kluczowe:
Krzysztof Kopczyński, antropologia, AfganistanBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), Autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Portret podwójny. Wizerunek depresji , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Sławomir Sikora, Zmieniające się podmioty narracji etnograficznych. Sprawozdanie z festiwalu NAFA (2010) , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Sławomir Sikora, „5 x 2” – wersja żeńska i męska , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Sławomir Sikora, Sybin – centrum Rumunii, centrum Europy, centrum świata… , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Karolina Dudek, Sławomir Sikora, „Przeznaczenie mnie niosło...”. Z Andrzejem Dybczakiem o „Gugarze” rozmawiają Karolina Dudek i Sławomir Sikora , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, „Gugara”, kilka uwag w przypisie... , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, Oczami innych. Między nauką a praktyką społeczną , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Sławomir Sikora, Filozoficzne okna albo kłopoty z rzeczywistością , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość