Oszołomienie wolnością. Kubrick – Freud – Jung
Abstrakt
Autor analizuje wybrane filmy Stanleya Kubicka biorąc za wytyczną motyw strachu i charakteryzując cztery jego typy: indywidualny, zbiorowy, kliniczny i kulturowy. Strach i niepokój okazują się najbardziej widocznymi wątkami w dziełach Kubicka. Jego filmy pełne są przykładów lęku zbiorowego jako manifestacji konkretnych niepokojów właściwych nowoczesnemu zachodniemu społeczeństwu - m.in. lęku przed wojną, terrorem, zagładą atomową, śmiertelnymi chorobami (AIDS, rak), przemocą czy seksualnością. Piskorz odwołuje się do psychoanalizy Freuda, a zwłaszcza do Jungowskiej teorii archetypów, by móc lepiej zrozumieć rozmaite popędy i pragnienia kierujące zachowaniem bohaterów. Autor dowodzi, że strach nie może być postrzegany wyłącznie jako destrukcyjna siła, ponieważ ma on także moc mobilizującą - zachęca ludzi do odkrywania nowych horyzontów, a więc umożliwia im otwarcie się na inną rzeczywistość i czerpanie z tego radości. Strach prowadzi zatem do - jak nazwał to Kierkegaard - oszołomienia wolnością.
Słowa kluczowe:
Stanley Kubrick, psychoanaliza, Søren KierkegaardBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Artur Piskorzkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pedagogiczna w Krakowie Polska
Filmoznawca, anglista, tłumacz literatury. Pracownik Instytutu Neofilologii Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Artur Piskorz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Artur Piskorz, Patrick Keiller i „problem Londynu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Artur Piskorz, Robinson w Anglii. Rozmowa z Patrickiem Keillerem , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Artur Piskorz, Znikające miasto , Kwartalnik Filmowy: Nr 122 (2023): Krajobrazy, panoramy, terytoria
- Artur Piskorz, Imperium kontratakuje. Obraz mniejszości etnicznych w powojennym kinie brytyjskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur