Oszołomienie wolnością. Kubrick – Freud – Jung

Artur Piskorz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pedagogiczna w Krakowie (Polska)

Abstrakt

Autor analizuje wybrane filmy Stanleya Kubicka biorąc za wytyczną motyw strachu i charakteryzując cztery jego typy: indywidualny, zbiorowy, kliniczny i kulturowy. Strach i niepokój okazują się najbardziej widocznymi wątkami w dziełach Kubicka. Jego filmy pełne są przykładów lęku zbiorowego jako manifestacji konkretnych niepokojów właściwych nowoczesnemu zachodniemu społeczeństwu ­- m.in. lęku przed wojną, terrorem, zagładą atomową, śmiertelnymi chorobami (AIDS, rak), przemocą czy seksualnością. Piskorz odwołuje się do psychoanalizy Freuda, a zwłaszcza do Jungowskiej teorii archetypów, by móc lepiej zrozumieć rozmaite popędy i pragnienia kierujące zachowaniem bohaterów. Autor dowodzi, że strach nie może być postrzegany wyłącznie jako destrukcyjna siła, ponieważ ma on także moc mobilizującą ­- zachęca ludzi do odkrywania nowych horyzontów, a więc umożliwia im otwarcie się na inną rzeczywistość i czerpanie z tego radości. Strach prowadzi zatem do - jak nazwał to Kierkegaard - oszołomienia wolnością.



Słowa kluczowe:

Stanley Kubrick, psychoanaliza, Søren Kierkegaard

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Piskorz, A. (2008) „Oszołomienie wolnością. Kubrick – Freud – Jung”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 163–173. doi: 10.36744/kf.3283.

Autorzy

Artur Piskorz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pedagogiczna w Krakowie Polska

Filmoznawca, anglista, tłumacz literatury. Pracownik Instytutu Neofilologii Akademii Pedagogicznej w Krakowie.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Artur Piskorz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.