Imperium kontratakuje. Obraz mniejszości etnicznych w powojennym kinie brytyjskim

Artur Piskorz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (Polska)

Abstrakt

Autor koncentruje się na wizerunku mniejszości etnicznych w brytyjskim kinie powojennym. Upadek Imperium Brytyjskiego w połączeniu z obiema wojnami światowymi spowodowały daleko idące przemiany społeczno-polityczne w Zjednoczonym Królestwie. Jedną z ich konsekwencji był napływ na terytorium Wielkiej Brytanii znacznej liczby imigrantów z byłych kolonii, co wygenerowało szereg napięć społecznych. Piskorz analizuje sposób, w jaki wydarzenia te znalazły swe odzwierciedlenie w utworach filmowych oraz drogę ewolucji wizerunku imigranta o egzotycznych korzeniach kulturowych i etnicznych w dziełach brytyjskich twórców filmowych w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia.


Słowa kluczowe:

kino brytyjskie, imperializm, mniejszości etniczne

Barrow, Sarah i John White. 2008. Fifty Key British Films. London: Routledge.
  Google Scholar

Hill, Jogn. 1986. Sex, Class and Realism. British Cinema 1956-1963. London: BFI Publishing.
  Google Scholar

Mather, Nigel. 2006. Tears of Laughter. Comedy-Drama in 1990s British Cinema. Manchester: Manchester University Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-12-31

Cited By / Share

Piskorz, A. (2012) „Imperium kontratakuje. Obraz mniejszości etnicznych w powojennym kinie brytyjskim”, Kwartalnik Filmowy, (80), s. 80–90. doi: 10.36744/kf.2798.

Autorzy

Artur Piskorz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Polska

Filmoznawca, anglista, tłu­macz; adiunkt na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.



Statystyki

Abstract views: 37
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Artur Piskorz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.