Patrick Keiller i „problem Londynu”

Artur Piskorz

artur.piskorz@gmail.com
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2714-1260

Abstrakt

Patrick Keiller, brytyjski architekt i twórca filmowy, jest autorem Trylogii Robinsona (Londyn, Robinson in Space, Robinson in Ruins). W swoich filmach Keiller pokazuje miejsca niemal całkowicie pozbawione ludzkiej obecności i aktywności – miejsca, w których mogą się rozgrywać jakieś wydarzenia postrzegane jako potencjalne współczesne mity. Filmowe eseje Keillera eksplorują znaczenie miejsca, produkcję przestrzeni, funkcjonowanie pamięci i nostalgii. Idea „dryfowania”, rozumiana jako gra przestrzennych skojarzeń, ujawnia fascynację Keillera architekturą, którą ukazuje, innowacyjnie operując obrazem, dźwiękiem i montażem. Piskorz koncentruje się na pierwszej części trylogii, w której twórca rozważa „problemu Londynu”. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: Patrick Keiller and ‘the problem of London’]


Słowa kluczowe:

Patrick Keiller, Londyn, psychogeografia

Barker P., Secret City: Psychogeography and the End of London, eds. Kerr J., Gibson A., London. From Punk to Blair, London 2012.
  Google Scholar

Barwell C., “Flaneur of London. Interview with Patrick Keiller”, Pix January 1997.
  Google Scholar

Certeau M. de, The Practice of Everyday Life, trans. XY, London 1988.
  Google Scholar

Chtcheglov I., Formulary for a New Urbanism,
  Google Scholar

http://www.bopsecrets.org/SI/Chtcheglov.htm. 8.01.2019.
  Google Scholar

Coverley M., Psychogeography, London 2018.
  Google Scholar

Daniels S., “Paris Envy: Patrick Keiller’s London”, History Workshop Journal, No. 40, Autumn 1995.
DOI: https://doi.org/10.1093/hwj/40.1.220   Google Scholar

Dave P., Visions of England: Class and Culture in Contemporary Cinema. Oxford, 2006.
  Google Scholar

Hanson S., “Patrick Keiller. Interview”, Street Signs, Issue 6, 2004.
  Google Scholar

Hegglund J., “Patrick Keiller’s Ambient Narratives: Screen Ecologies of the Built Environment”, Interdisciplinary Studies in Literature and Environment 20.2, Spring 2013.
DOI: https://doi.org/10.1093/isle/ist026   Google Scholar

Keiller P., Landscape and Cinematography, “Cultural Geographies”’ Vol. 16, No. 3, July 2009.
DOI: https://doi.org/10.1177/1474474009105056   Google Scholar

Keiller P., The Possibility of Life’s Survival on the Planet, Tate Publishing 2012.
  Google Scholar

Keiller P., The View from the Train. Cities and Other Landscapes, London 2014.
  Google Scholar

Keiller P., “The Visible Surface”, Sight & Sound, 11/1994.
  Google Scholar

Kinik A., “A Bridge Between Imagination and Reality Must Be Built”: Film and Spatial Critique in the Work of Patrick Keiller, “Intermédialités” 14/2009.
DOI: https://doi.org/10.7202/044412ar   Google Scholar

Leaving the 20th Century. The Incomplete Work of the Situationist International, ed. Ch. Gray, London 1974.
  Google Scholar

Power N., “Ghost of the Fields: An Interview with Patrick Keiller”, Film Quaterly, Vol 64, No. 2, Winter 2010.
DOI: https://doi.org/10.1525/FQ.2010.64.2.44   Google Scholar

Sinclair I., “Entropy”, 2/Summer 1997.
  Google Scholar

Sinclair I., “London. Metropolis of Fretful Ghosts”, Sight & Sound 6/1994.
  Google Scholar

Vaneigem R., The Revolution of Everyday Life, London 2012.
  Google Scholar

Walker, I., So Exotic, So Homemade: Surrealism, Englishness and Documentary Photography. Manchester, 2007.
  Google Scholar

Ward J., “’London Is All Waste’: Rubbish in Patrick Keiller’s Robinson Films”, SubStance, Vol. 37, No. 2, Issue 116, 2008.
DOI: https://doi.org/10.3368/sub.37.2.78   Google Scholar


Opublikowane
2019-09-30

Cited By / Share

Piskorz, A. (2019) „Patrick Keiller i «problem Londynu»”, Kwartalnik Filmowy, (107), s. 116–125. doi: 10.36744/kf.162.

Autorzy

Artur Piskorz 
artur.piskorz@gmail.com
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-2714-1260

Doktor habilitowany, adiunkt na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Filmoznawca, anglista, tłumacz. Zainteresowania badawcze: kultura i kinematografia brytyjska, szczególnie kino Stanleya Kubricka. Autor artykułów w tomach zbiorowych i czasopismach (m.in. „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”) oraz monografii Kino organiczne Mike’a Leigh (2016).



Statystyki

Abstract views: 368
PDF downloads: 290


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Artur Piskorz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.