Patrick Keiller i „problem Londynu”
Artur Piskorz
artur.piskorz@gmail.comUniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2714-1260
Abstrakt
Patrick Keiller, brytyjski architekt i twórca filmowy, jest autorem Trylogii Robinsona (Londyn, Robinson in Space, Robinson in Ruins). W swoich filmach Keiller pokazuje miejsca niemal całkowicie pozbawione ludzkiej obecności i aktywności – miejsca, w których mogą się rozgrywać jakieś wydarzenia postrzegane jako potencjalne współczesne mity. Filmowe eseje Keillera eksplorują znaczenie miejsca, produkcję przestrzeni, funkcjonowanie pamięci i nostalgii. Idea „dryfowania”, rozumiana jako gra przestrzennych skojarzeń, ujawnia fascynację Keillera architekturą, którą ukazuje, innowacyjnie operując obrazem, dźwiękiem i montażem. Piskorz koncentruje się na pierwszej części trylogii, w której twórca rozważa „problemu Londynu”. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: Patrick Keiller and ‘the problem of London’]
Słowa kluczowe:
Patrick Keiller, Londyn, psychogeografiaBibliografia
Barker P., Secret City: Psychogeography and the End of London, eds. Kerr J., Gibson A., London. From Punk to Blair, London 2012.
Google Scholar
Barwell C., “Flaneur of London. Interview with Patrick Keiller”, Pix January 1997.
Google Scholar
Certeau M. de, The Practice of Everyday Life, trans. XY, London 1988.
Google Scholar
Chtcheglov I., Formulary for a New Urbanism,
Google Scholar
http://www.bopsecrets.org/SI/Chtcheglov.htm. 8.01.2019.
Google Scholar
Coverley M., Psychogeography, London 2018.
Google Scholar
Daniels S., “Paris Envy: Patrick Keiller’s London”, History Workshop Journal, No. 40, Autumn 1995.
DOI: https://doi.org/10.1093/hwj/40.1.220
Google Scholar
Dave P., Visions of England: Class and Culture in Contemporary Cinema. Oxford, 2006.
Google Scholar
Hanson S., “Patrick Keiller. Interview”, Street Signs, Issue 6, 2004.
Google Scholar
Hegglund J., “Patrick Keiller’s Ambient Narratives: Screen Ecologies of the Built Environment”, Interdisciplinary Studies in Literature and Environment 20.2, Spring 2013.
DOI: https://doi.org/10.1093/isle/ist026
Google Scholar
Keiller P., Landscape and Cinematography, “Cultural Geographies”’ Vol. 16, No. 3, July 2009.
DOI: https://doi.org/10.1177/1474474009105056
Google Scholar
Keiller P., The Possibility of Life’s Survival on the Planet, Tate Publishing 2012.
Google Scholar
Keiller P., The View from the Train. Cities and Other Landscapes, London 2014.
Google Scholar
Keiller P., “The Visible Surface”, Sight & Sound, 11/1994.
Google Scholar
Kinik A., “A Bridge Between Imagination and Reality Must Be Built”: Film and Spatial Critique in the Work of Patrick Keiller, “Intermédialités” 14/2009.
DOI: https://doi.org/10.7202/044412ar
Google Scholar
Leaving the 20th Century. The Incomplete Work of the Situationist International, ed. Ch. Gray, London 1974.
Google Scholar
Power N., “Ghost of the Fields: An Interview with Patrick Keiller”, Film Quaterly, Vol 64, No. 2, Winter 2010.
DOI: https://doi.org/10.1525/FQ.2010.64.2.44
Google Scholar
Sinclair I., “Entropy”, 2/Summer 1997.
Google Scholar
Sinclair I., “London. Metropolis of Fretful Ghosts”, Sight & Sound 6/1994.
Google Scholar
Vaneigem R., The Revolution of Everyday Life, London 2012.
Google Scholar
Walker, I., So Exotic, So Homemade: Surrealism, Englishness and Documentary Photography. Manchester, 2007.
Google Scholar
Ward J., “’London Is All Waste’: Rubbish in Patrick Keiller’s Robinson Films”, SubStance, Vol. 37, No. 2, Issue 116, 2008.
DOI: https://doi.org/10.3368/sub.37.2.78
Google Scholar
Autorzy
Artur Piskorzartur.piskorz@gmail.com
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0003-2714-1260
Doktor habilitowany, adiunkt na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Filmoznawca, anglista, tłumacz. Zainteresowania badawcze: kultura i kinematografia brytyjska, szczególnie kino Stanleya Kubricka. Autor artykułów w tomach zbiorowych i czasopismach (m.in. „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”) oraz monografii Kino organiczne Mike’a Leigh (2016).
Statystyki
Abstract views: 448PDF downloads: 351
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Artur Piskorz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Artur Piskorz, Robinson w Anglii. Rozmowa z Patrickiem Keillerem , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Artur Piskorz, Znikające miasto , Kwartalnik Filmowy: Nr 122 (2023): Krajobrazy, panoramy, terytoria
- Artur Piskorz, Imperium kontratakuje. Obraz mniejszości etnicznych w powojennym kinie brytyjskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur