„Przeznaczenie mnie niosło...”. Z Andrzejem Dybczakiem o „Gugarze” rozmawiają Karolina Dudek i Sławomir Sikora
Karolina Dudek
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Sławomir Sikora
Uniwersytet Warszawski (Polska)
Abstrakt
Gugara Andrzeja Dybczaka i Jacka Nagłowskiego jest ciekawą, nieśpieszną narracją opowiadającą o życiu Ewenków na Syberii. Film zdobył kilka ważnych nagród na festiwalach filmów dokumentalnych, został też nazwany filmem antropologicznym. W rozmowie z jednym z autorów, Andrzejem Dybczakiem, Karolina Dudek i Sławomir Sikora pytają m.in. o różne pomysły i rozwiązania wykorzystane w filmie: szczególną kolorystykę i sposób filmowania, ale także o związki filmu z kinem antropologicznym.
Słowa kluczowe:
Andrzej Dybczak, Jacek Nagłowski, Syberia, wywiadBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Karolina Dudekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Doktorantka SNS IFiS PAN, absolwentka zarządzania (SGH) i stosunków miedzynarodowych (SGH); studiowała także etnologię (licencjat, UW). Zajmuje się antropologią zarządzania i wizualnością w kulturze.
Autorzy
Sławomir SikoraUniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), gdzie prowadzi zajęcia z zakresu antropologii wizualnej i refleksyjnej. Autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”. Współpraca przy wystawach: Malinowski - Witkacy. Fotografia: między nauką w sztuką (2000) oraz Nostalgia urzeczywistniona. Afryka w fotografiach Kazimierza Zagórskiego (2005). Tłumacz lub współtłumacz książek J. Bergera, O patrzeniu (1999), C. Geertza, Dzieło i Życie. Antropolog jako autor (2000), J. Clifforda, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczną etnografia, literatura i sztuka (2000).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Karolina Dudek, Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Portret podwójny. Wizerunek depresji , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Sławomir Sikora, Zmieniające się podmioty narracji etnograficznych. Sprawozdanie z festiwalu NAFA (2010) , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Sławomir Sikora, „5 x 2” – wersja żeńska i męska , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Sławomir Sikora, Sybin – centrum Rumunii, centrum Europy, centrum świata… , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Sławomir Sikora, „Gugara”, kilka uwag w przypisie... , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, Oczami innych. Między nauką a praktyką społeczną , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Sławomir Sikora, Widziane pod słońce. Rzeczy mgliste , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Sławomir Sikora, Filozoficzne okna albo kłopoty z rzeczywistością , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość