Kolorowe wątki. „Opowieści kutchańskich haftów”
Abstrakt
Dwunastominutowy animowany film The Stiches Speak (Nina Sabnani, 2009) podejmuje wątek zbieżności mowy, narracji, tkaniny jako wytworów człowieka z historią i materią jego życia. Animowane tkaniny przemawiają głosami ich twórców. Ten uroczy film, zdobywający uznanie na wielu festiwalach, znakomicie splata dwa poziomy narracji (obraz i słowo), pozwalając jednocześnie wniknąć w sposoby postrzegania i mówienia kobiet z regionu Kutch. Jak zauważa Judy Frater, antropolożka współpracująca przy tworzeniu filmu, Możemy zobaczyć jak mówią one o swojej pracy. Animacja tkanin wydaje się ciekawym formalnie sposobem realistycznego „opisania” i przedstawienia tego zjawiska.
Słowa kluczowe:
Nina Sabnani, animacja, tkaninaBibliografia
Barthes Roland, Przyjemność tekstu, przeł. A. Lewańska, Wydawnictwo KR, Warszawa 1997.
Google Scholar
The Encyclopedia of Religion, red. Mircea Eliade, t. 4, Macmillan Publishing Company – Collier Macmillan Publishers, New York – London 1987.
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. Autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m.in. w „Kontekstach”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”. Współtłumacz: J. Berger, O patrzeniu (1999), C. Geertz, Dzieło i życie. Antropolog jako autor (2000), J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka (2000).
Statystyki
Abstract views: 151PDF downloads: 27
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Zmieniające się podmioty narracji etnograficznych. Sprawozdanie z festiwalu NAFA (2010) , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Sławomir Sikora, „5 x 2” – wersja żeńska i męska , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Sławomir Sikora, Film antropologiczny – antropologia filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Sławomir Sikora, Camera lucida. Fotografia i pamięć , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka
- Sławomir Sikora, Kolory czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Sławomir Sikora, „Gugara”, kilka uwag w przypisie... , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, Oczami innych. Między nauką a praktyką społeczną , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Sławomir Sikora, Tartuskie wydarzenia filmowe, czyli sok z ananasa syberyjskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji
- Sławomir Sikora, Sybin – centrum Rumunii, centrum Europy, centrum świata… , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Karolina Dudek, Sławomir Sikora, „Przeznaczenie mnie niosło...”. Z Andrzejem Dybczakiem o „Gugarze” rozmawiają Karolina Dudek i Sławomir Sikora , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)