Trylogia Billa Douglasa i granice realizmu społecznego
Abstrakt
Trylogia filmowa Billa Douglasa (My Childhood, My Ain Folk, My Way Home) opowiada historię samego reżysera, stanowi niejako filmową wersję wspomnień z jego traumatycznego dzieciństwa. W tym sensie, odtwarzając na ekranie owe wspomnienia, powracając do tych samych miejsc, przywołując ludzi i zdarzenia, Douglas kreuje przekaz dokumentalny – bo każde z ujęć dokumentuje scenę wyrytą w pamięci. Będąc dziełem skrajnie osobistym, trylogia łączy niezwykle subiektywny ton opowiadania z tropami kojarzonymi z konwencją realizmu społecznego. Opowieść Douglasa w równym stopniu jest historią małego chłopca z biednego górniczego miasteczka, jak i oskarżeniem pewnego układu społecznego, który skazał owego chłopca na taką a nie inną egzystencję. Autorka próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, czy formuła realizmu społecznego i skrajny subiektywizm przekazu nie wykluczają się wzajemnie. Odpowiedzią może być koncepcja artystycznego kina społecznego, w którym godzą się owe pozorne sprzeczności.
Słowa kluczowe:
Bill Douglas, realizm społeczny, autobiografiaBibliografia
Caughie John, Don’t Mourn - Analyse: Reviewing the Trilogy, w: Bill Douglas. A Lanternist’s Account, red. E. Dick, A. Noble, D. Petrie, BFI, London 1993, s. 201-202.
Google Scholar
Graham Rhys, The Glimpse Given Life: An Elegy for Bill Douglas, http://www.sensesofcinema.com/2000/10/douglas (dostęp: 10.09.2011).
Google Scholar
Lay Samantha, British Social Realism. From Documentary to Brit Grit, Wallflower, London 2002.
Google Scholar
Noble Andrew, Bill Douglas, 1934-1991: A Memoir, w: Bill Douglas. A Lanternist’s Account, red. E. Dick, A. Noble, D. Petrie, BFI, London 1993, s. 24.
Google Scholar
Noble Andrew, The Making of the Trilogy, w: Bill Douglas. A Lanternist’s Account, red. E. Dick, A. Noble, D. Petrie, BFI, London 1993, s. 122-123, 126-130, 144, 153.
Google Scholar
Autorzy
Karolina Kosińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracę magisterską dotyczącą form buntu w kinie brytyjskim obroniła pod kierunkiem prof. dr. hab. Tadeusza Lubelskiego w 2002 roku. Pracę doktorską na temat postaci androgynicznej w brytyjskim filmie i kulturze popularnej obroniła w 2008 roku (promotor: prof. dr hab. Andrzej Pitrus) również w ISzA UJ. Od 2003 roku redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.
Statystyki
Abstract views: 72PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Karolina Kosińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Karolina Kosińska, Radykalizm powolności , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Karolina Kosińska, Campowy androgyn. „Rocky Horror Picture Show” Jima Sharmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Karolina Kosińska, To jest prawdziwa opowieść. O Andrei Dunbar, Lorraine Dunbar i „The Arbor” Clio Barnard , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Karolina Kosińska, Ciało na powierzchni obrazu , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Karolina Kosińska, Tam ich nie ma. Ciało pop-gwiazdy w „Superstar: The Karen Carpenter Story” i „I'm Not There” Todda Haynesa , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Karolina Kosińska, Kino polskie w kontekście międzynarodowym. Manchester, 3-5 grudnia 2009 , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Karolina Kosińska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 129 (2025): Trauma
- Karolina Kosińska, Wielki niemowa w Polsce , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Karolina Kosińska, To, czego nie ma. Relacje i wspomnienia kobiet z Powstania Warszawskiego jako gotowe, a niezrealizowane scenariusze filmowe , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie