Oswojenie i walka. Sidney Poitier i Harry Belafonte w amerykańskim kinie lat 50. i 60.

Patrycja Włodek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Lata 50. i 60. w Hollywood były czasem, gdy po raz pierwszy czarnoskórzy aktorzy – Sidney Poitier i Harry Belafonte – nie tylko grali role główne bądź równorzędne z aktorami białymi, ale byli też dobrze opłacanymi gwiazdami. Jednocześnie kolor ich skóry nie był neutralny, zawsze uwikłany w szerszy kulturowy konflikt przebiegający na wielu płaszczyznach. W prawie każdym filmie nakręconym z ich udziałem we wspomnianym okresie rasa była bowiem wysuwana na plan pierwszy. Poitier został więc utożsamiony z nowym typem – „integracyjnym”, łagodnym i ugodowym, niezagrażającym dominującemu systemowi, choć jednocześnie pełnym godności. Belafonte w latach 50. stworzył typ przeciwny – bohatera okazującego gniew i agresję białym, nacechowanego erotycznie i aktywnie buntującego się przeciw dyskryminacji. Ten typ nie był z kolei powszechnie akceptowany, Belafonte nie otrzymywał więc propozycji, które by go interesowały i jego kariera filmowa się nie rozwinęła. Prześledzenie postaci grywanych przez obu aktorów oraz przebiegu ich karier pozwala spojrzeć na kinematografię amerykańską lat 50. i 60. jako na arenę międzykulturowych zmagań, także w kontekście przemian owej kultury.


Słowa kluczowe:

Sidney Poitier, Harry Belafonte, Hollywood, rasa

Bauman, Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Bogle, Donald. 2001. Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks: An Interpretive History of Blacks in American Films. New York: Continuum.
  Google Scholar

Burszta, Wojciech. 2008. Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Goudsouzian, Aram. 2004. Sidney Poitier. Man, Actor, Icon. Chapel Hill – London: The University of North Carolina Press.
  Google Scholar

Hirsch, Foster. 2007. Otto Preminger. The Man Who Would Be King,. New York: Alfred A. Knopf.
  Google Scholar

Kołodziejczyk, Jacek. 1996. Twarze barbarzyńcy. Stereotypy czarnych w kinie hollywoodzkim. „Kino”, nr 12.
  Google Scholar

Leff, Leonard J., Jerold L. Simmons. 2001. The Dame in the Kimono. Hollywood, Censorship and the Production Code, Lexington.
  Google Scholar

Quinn, Eithne, Peter. Krämer. 2006. Blaxploitation. W: L. R. Williams, M. Hammond (red.). Contemporary American Cinema, London-Boston: Open University Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-12-31

Cited By / Share

Włodek, P. (2012) „ i 60”., Kwartalnik Filmowy, (80), s. 120–138. doi: 10.36744/kf.2801.

Autorzy

Patrycja Włodek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktor nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka roz­prawy doktorskiej Czarny kryminał Ray­monda Chandlera w literaturze i filmie oraz licznych tekstów o tematyce filmowej publikowanych w tomach zbiorowych. Współredaktorka 406., 407. i 408. numeru „Filmu na Świecie” oraz „EKRANów”. W kręgu jej zainteresowań znajdują się za­gadnienia z zakresu historii kina, ze szcze­gólnym uwzględnieniem kinematografii amerykańskiej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Patrycja Włodek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.