Wściekłość i wrzask. Studium recepcji „Ładunku 200” Aleksieja Bałabanowa

Paulina Gorlewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest analiza rosyjskiej recepcji Ładunku 200 (Gruz 200, reż. Aleksiej Bałabanow, 2007), która miała miejsce tuż po premierze utworu. Ocena filmu jako utworu artystycznego oraz prawdziwości zawartego w nim obrazu Rosji podzieliła zarówno krytyków, jak i zwykłych odbiorców, stając się tematem debaty społecznej. Analityczna część tekstu, dotycząca interpretacji krytycznych dzieła, jest oparta na historyczno-materialistycznej metodzie badania odbioru utworów filmowych opracowanej przez Janet Staiger. Punktem odniesienia jest w niej ideologia dominująca w polityce historycznej ówczesnej Rosji oraz w klasycznych regułach narracji. Do analizy afektywnych doświadczeń odbiorczych została użyta teoria psychoanalityczna.


Słowa kluczowe:

Aleksiej Bałabanow, Janet Staiger, psychoanaliza

Bałabanow, Aleksiej. 2007. http://www.gazeta.ru/culture/2007/05/ 24/a_1725034.shtml. (10.05.2012).
  Google Scholar

Erll, Astrid. 2009. Literatura jako medium pamięci zbiorowej. Tłum. M. Saryusz-Wolska. W: M. Saryusz-Wolska (red.). Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
  Google Scholar

Etkind, Alexander. http://www.memoryatwar.org/publications-list/memory-in-grey-room.pdf. (02.05.2012).
  Google Scholar

Fanajłowa, Elena. 2008. Kosmetika wraga. „Seans” 35-36.
  Google Scholar

Feretti, Maria. http://old.polit.ru/documents/517093.html (13.05.2012).
  Google Scholar

Ferretti, Maria. http://www.youscribe.com/catalogue/tous/savoirs/religions/la-nostalgie-du-communisme-dans-la-russie-post-sovietique-358844. (12.05.2012).
  Google Scholar

Gładilszczikow, Jurij. http://www.film.ru/article.asp?id=4699. (10.05.2012).
  Google Scholar

Gusiatynski, Jewgienij. 2008. Nulewyje i wocmidesjatyje: nasledowanie po prjamoj. „Seans” 35-36.
  Google Scholar

Kaplan, Ellen. A. 1998. Women in Film Noir. London: British Film Institute.
  Google Scholar

Kiczyn, Walerij. http://www.rg.ru/2007/06/08/gruz200.html. (11.06.2012).
  Google Scholar

Klinger, Barbara. 2003. „Cinema/Ideology/Critisism” Revisited: The Progressive Genre. W: B. K. Grant (red.). Film Genre Reader III. Austin: University of Texas Press.
  Google Scholar

Kotik, Wala. 2007. Putieszestwije za kraj magnolii, http://www.gazeta.ru/culture/2007/06/14/ a_1805688.shtml. (22.06.2012).
  Google Scholar

Kulikow, Iwan. Niczego siebie iriska. http://www.gazeta.ru/culture/2007/07/18/a_1926696.shtml.
  Google Scholar

Matizen, Wiktor. 2008. Trupy pretknowienija. „Seans” 33-34.
  Google Scholar

Sawieljow, Dymitr. 2008. Nie kantowat. „Seans” 33-34.
  Google Scholar

Siriwli, Natalia. 2007. Bez boga w dusze, bez carja w golowie…. „Nowyj Mir” 9.
  Google Scholar

Staiger, Janet. 2008. W stronę historyczno-materialistycznych badań nad recepcją filmu. Tłum. I. Kurz. W: I. Kurz (red.). Film i historia. Antologia. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  Google Scholar

Szerbieniok, Andriej. 2012. «Ja znaju, no wsje rowno…»: postsowietskoje kino i sowietskoje proszloje. „Nieprikosnowiennyj zapas” 1.
  Google Scholar

Taroszina, Sława. http://www.gazeta.ru/column/taroschina/2695903.shtml. (24.06.2012).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Gorlewska, P. (2013) „Wściekłość i wrzask. Studium recepcji «Ładunku 200» Aleksieja Bałabanowa”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 77–90. doi: 10.36744/kf.2744.

Autorzy

Paulina Gorlewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka filmoznawstwa i rosjoznawstwa na UJ, doktorantka w Insty­tucie Sztuk Audiowizualnych UJ.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Paulina Gorlewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.