Imperium nie trzęsie się w posadach. „Neo-heritage” w kinie i telewizji brytyjskiej XXI wieku
Abstrakt
Autorka analizuje powrót sentymentów imperialnych w filmach i serialach brytyjskich XXI w., umieszczając je w tradycji kina dziedzictwa (heritage). O ile jednak twórcy filmów z lat 80. i 90. kojarzeni z tym nurtem, np. James Ivory, osadzając akcję w czasach Imperium, ujmowali ją z dystansem, melancholijnie, ale zarazem ironicznie, o tyle strategie współczesne zmieniają się. Wizualnie i tematycznie (życie klas wyższych) filmy, np. Czas mroku, oraz seriale, np. Korona, są kontynuacją kina dziedzictwa. Przeorientowaniu ulega jednak ocena świata przedstawionego. Stąd pojęcie neo-heritage, którego twórcy uwznioślają fikcyjnych (Downton Abbey) i historycznych (królowa Wiktoria, Elżbieta II) przedstawicieli klas panujących, manipulując fabułą i narracją tak, by zyskać dla nich nie tylko sympatię widzów, ale też poczucie wyjątkowej roli i misji społecznej pełnionej przez owe warstwy.
Słowa kluczowe:
neo-heritage, James Ivory, Downton Abbey, imperium brytyjskieBibliografia
Assmann, Aleida. Między historią a pamięcią. Antologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa, 2016.
Google Scholar
Assmann, Jan. Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. A. Kryczyńska-Pham. Warszawa, 2008.
Google Scholar
Burszta, Wojciech J. Pomyślenia. Świat jako więzienie kultury. Warszawa: PIW, 2008.
Google Scholar
Cashmore, Ellis. “Chariots of Fire: Bigotry, Manhood and Moral Certitude in an Age of Individualism”. Sports in Society 13:3 (2010).
Google Scholar
Hall, Stuart. “The Wrong Sort of Cinema: Refashioning the Heritage Film Debate”. In The British Cinema Book. ed. R. Murphy. London, 2009.
Google Scholar
Loska, Krzysztof. Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego świata. Kraków: Universitas, Kraków, 2016.
Google Scholar
Pospiszyl, Michał. Zatrzymać historię. Walter Benjamin i mniejszościowy materializm. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2016.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.8971
Google Scholar
Autorzy
Patrycja Włodekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Polska
Doktor nauk o sztuce, absolwentka socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, adiunkt na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Autorka książki „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie (2015) oraz tekstów o tematyce filmowej i serialowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. Współredaktorka (wraz z A. Helman) tomu zbiorowego Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej (2016). W kręgu jej zainteresowań znajdują się zagadnienia z zakresu historii kina, ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii amerykańskiej i neoseriali.
Statystyki
Abstract views: 233PDF downloads: 65
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Patrycja Włodek

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Patrycja Włodek, Tom Tykwer – wizjoner kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Patrycja Włodek, Rock’n’roll i „nowe stracone pokolenie” amerykańskiego kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Patrycja Włodek, Phyllis, Cora, Laura, Gilda… Kobieta jako przedmiot w „film noir” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Patrycja Włodek, Opis gęsty – antropologia i film , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Patrycja Włodek, Oswojenie i walka. Sidney Poitier i Harry Belafonte w amerykańskim kinie lat 50. i 60. , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Patrycja Włodek, Odwilżowe przełomy , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Patrycja Włodek, Czarny kryminał i nieklasyczna narracja. „Wielki sen” Howarda Hawksa, „Żegnaj laleczko” Edwarda Dmytryka i „Tajemnica jeziora” Roberta Montgomery’ego , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Patrycja Włodek, Hollywoodzki gotyk i zamknięta przestrzeń ogniska domowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej