„Found footage” jako kino odnowy znaczenia „home movies” w filmach „A Song Of Air” i „Sea In The Blood”
Paulina Haratyk
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet Jagielloński (Polska)
Gabriela Sitek
Uniwersytet Jagielloński (Polska)
Abstrakt
Tekst jest analizą i interpretacją dokumentalnych filmów found footage: A Song Of Air Merilee Bennett (1988) i Sea In The Blood Richarda Funga (2000), które zostały skonstruowane z rodzinnych materiałów filmowych pochodzących z archiwów ich twórców. Tekst jest próbą ukazania potencjału found footage jako techniki twórczej opartej na montażu w konstruowaniu narracji czasu przeszłego tożsamości. Autorki tekstu odwołują się m.in. do rozpoznań Williama C. Weesa w pracy Recycled Images: The Art and Politics of Found Footage Films czy Jamie Baron w książce The Archive Effect: Found Footage and the Audiovisual Experience of History. Sięgają do kategorii tożsamości konstruowanej, przedstawionej w pracy Katarzyny Rosner Narracja, tożsamość i czas oraz do koncepcji Davida Carra, aby położyć nacisk na to, w jaki sposób wykorzystanie materiałów home movies pozwala opowiedzieć twórcom filmów będących przedmiotem pracy jednostkowe doświadczenia i włączyć przewartościowane relacje rodzinne w narracyjną opowieść o charakterze tożsamościowym.
Słowa kluczowe:
Merilee Bennett, Richard Fung, found footageBibliografia
Baron Jamie, The Archive Effect: Found Footage and the Audiovisual Experience of History, Routledge, Londyn – Nowy Jork 2014
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203066935
Google Scholar
Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wydawnictwo Alatheia, Warszawa 2008
Google Scholar
Didi-Huberman Georges, Strategie obrazów. Oko historii 1, Korporacja HA!ART, Kraków 2011
Google Scholar
Eagleton Terry, Ideology. An Introduction, Verso, Londyn 1991
Google Scholar
Fung Richard, Remaking home movies, w: Mining the Home Movie. Excavations in Histories and Memories, pod red. K. I. Ishizuka, P. R. Zimmermann, University of California Press, Berkley, Los Angeles, Londyn, s. 29-40
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520939684-005
Google Scholar
hooks bell, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, Warszawa 2013, Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Google Scholar
Hyży Ewa, Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, UNIVERSITAS, Kraków 2012
Google Scholar
Ishizuka Karen I., Zimmermann Patricia R. red., Mining the Home Movie. Excavations in Histories and Memories, University of California Press, Berkley – Los Angeles – Londyn 2008
Google Scholar
Kattelle Alan, Home Movies. A History of the American Industry: 1897-1979, Transition Publishing, Nashua 2000
Google Scholar
Odin Roger, Reflection on the Family Home Movie as Document. A Semio-Pragmatic Approach, w: Mining the Home Movie. Excavations in Histories and Memories, pod red. K. L. Ishizuka, Patricia R. Zimmermann, Uniwersity of California Press, Berkeley, Los Angele, Londyn, s. 255-271.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520939684-029
Google Scholar
Odin Roger, The Home Movie and Space of Communication, w: Amateur Filmmaking. The Home Movie, the Archive, the Web, pod red. Laura Rascaroli, Gwenda Young, Barry Monahan, Bloomsbury Publishing, Nowy Jork – Londyn – New Delhi – Sydney 2014, wydanie Kindle, lokacja442-682 z 8812.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781628929935.ch-001
Google Scholar
Podsiadło Magdalena, Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2013
Google Scholar
Reisman David, Leisure and Work in a Post-Industrial Society, w: Mass Leisure, pod red. Eric Larrabee, Rolf Meyerson, Free Press, Glencoe 1958
Google Scholar
Rencontres Autour Des Inedits red., Essays on Amateur Film. Jubilee Book, European Association Inedits, Charleroi 1997
Google Scholar
Rosner Katarzyna, Narracja, tożsamość i czas, UNIVERSITAS, Kraków 2006
Google Scholar
Sontag Susan, Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. J. Anders, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2016
Google Scholar
Wees William C., Recycled Images. The Art and Politics of Found Footage Films, Anthology Film Archives, Nowy Jork 1993
Google Scholar
Zimmermann Patricia R., Reel Families. A Social History of Amateur Film, Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis 1995
Google Scholar
Zimmermann Patricia R., The Home Movie Movement. Excavations, Artifacts, Minings, w: Mining the Home Movie. Excavations in Histories and Memories, pod red. K. L. Ishizuka, Patricia R. Zimmermann, Uniwersity of California Press, Berkeley, Los Angele, Londyn.
Google Scholar
Autorzy
Paulina Haratykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawczyni i kulturoznawczyni, doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje pracę na temat polskiego kina amatorskiego okresu PRL-u. Absolwentka antropologii literatury oraz filmoznawstwa tegoż uniwersytetu, stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zajmuje się kinem amatorskim, filmem found footage. Realizuje projekty kulturalne, edukacyjne i społeczne z wykorzystaniem filmów i nowych mediów. Publikowała m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Małej Kulturze Współczesnej” oraz „Ekranach”.
Autorzy
Gabriela SitekUniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przygotowuje rozprawę doktorką dotyczącą dialektyki przestrzeni prywatnej i publicznej w dokumentalnych filmach found footage. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim i podyplomowych studiów „Wiedza o kulturze” Polskiej Akademii Nauk. Publikowała m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Ekranach”, „Mediach - Kulturze - Komunikacji Społecznej”, „Kulturze Liberalnej” i „Res Publice Nowej”.
Statystyki
Abstract views: 137PDF downloads: 51
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Paulina Haratyk, Gabriela Sitek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paulina Haratyk, O sobie i przez siebie , Kwartalnik Filmowy: Nr 122 (2023): Krajobrazy, panoramy, terytoria
- Paulina Haratyk, Nietutejsza , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Gabriela Sitek, Niewyrażalność a obrazowanie cierpienia w „Brakującym zdjęciu” Rithy’ego Panha , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Paulina Haratyk, „Entuzjaści” z AKF-ów – między prywatnością a polityką , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka