O sobie i przez siebie
Paulina Haratyk
paulina.haratyk@gmail.comUniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7055-308X
Abstrakt
Książka Andrzeja Pitrusa Przebłyski piękna. Spotkania z Jonasem Mekasem (2022) to pierwsza w języku polskim monografia dorobku artysty. Stanowi rodzaj przewodnika po twórczości, mającego zachęcić do „zanurzenia się” w filmy twórcy i odnalezienia w nich własnych sensów. Podstawowym założeniem Pitrusa jest odczytanie kina Mekasa przez siebie samego. Autor poszukuje analogii pomiędzy własnymi doświadczeniami a biografią artysty i sięga do swoich wspomnień, które służą mu do „wczucia się” w świat filmowca. Forma książki została oparta na dialogu ze słowami Mekasa. Jej pierwszą część stanowi przybliżenie dorobku filmowego litewskiego twórcy – od wczesnych, mniej znanych realizacji, przez najbardziej emblematyczne dzieła, po późne prace wideo, instalacje artystyczne i projekty internetowe. Na drugą składa się wybór pism filmowca: dzienników, tekstów krytycznych, wywiadów i wierszy, które poszerzają rozważania Pitrusa i korespondują z nimi.
Słowa kluczowe:
Jonas Mekas, kino awangardowe, autobiografizmBibliografia
Pitrus, A. (2022). Przebłyski piękna. Spotkania z Jonasem Mekasem. Warszawa – Gdańsk: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty – Wydawnictwo w Podwórku.
Google Scholar
Autorzy
Paulina Haratykpaulina.haratyk@gmail.com
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0001-7055-308X
Filmoznawczyni i literaturoznawczyni, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2022 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim obroniła pracę doktorską pt. Film amatorski w Polsce 1956-1989 w świetle badań archiwalnych oraz relacji członków ruchu Amatorskich Klubów Filmowych. Zajmuje się kinem amatorskim, niezależnym i awangardowym oraz badaniem archiwów. Współpracuje z instytucjami kultury, w tym zajmowała się zbiorem filmów amatorskich w FINA. Publikowała m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Przeglądzie Kulturoznawczym” oraz „Ekranach”.
Statystyki
Abstract views: 153PDF downloads: 127
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Paulina Haratyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paulina Haratyk, Gabriela Sitek, „Found footage” jako kino odnowy znaczenia „home movies” w filmach „A Song Of Air” i „Sea In The Blood” , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Paulina Haratyk, Nietutejsza , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Paulina Haratyk, „Entuzjaści” z AKF-ów – między prywatnością a polityką , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka