„Entuzjaści” z AKF-ów – między prywatnością a polityką
Abstrakt
Prezentowany w 2004 r. w CSW Zamek Ujazdowski projekt Entuzjaści Marysi Lewandowskiej i Neila Cummingsa przypomina współczesnemu odbiorcy o ruchu Amatorskich Klubów Filmowych – zjawisku o masowym charakterze, które rozwijało się w Polsce Ludowej od początku lat 50. do końca lat 80., a po transformacji ustrojowej zostało zepchnięte na margines historii rodzimego kina. Choć powodem tego były między innymi relacje łączące amatorów z reżimem komunistycznym, to jednak przyglądając się zjawisku obecnie, można dojść do wniosku, że działający w klubach filmowcy pozostawali często poza oficjalną sferą kultury, przyjmując kontrkulturową taktykę oporu i krytyki. Entuzjaści odsłaniają ponadto arbitralność historii polskiego kina, która opiera się na kanonie wykluczającym takie zjawiska, które do niego nie pasują, jak na przykład twórczość członków AKF-ów.
Słowa kluczowe:
Amatorskie Kluby Filmowe, Marysia Lewandowska, Neil CummingsBibliografia
Kreyser, Ryszard. 1961. Rozmowy o polskim filmie amatorskim. „Kinotechnik”. nr 156.
Google Scholar
Kreyser, Ryszard. 1961. Rozmowy o polskim filmie amatorskim. „Kinotechnik”. nr 160.
Google Scholar
Kreyser, Ryszard. 1957. Temat niepopularny – film rodzinny! „Kinotechnik”. nr 108.
Google Scholar
Lewandowska. Marysia. Museum Commons. Research driven art practice and the public function of archives, collections and exhibitions. https://www.youtube.com/watch?v=aKCBdmmi9G4 (dostęp: 20.08.2015)
Google Scholar
Metody oceny filmu amatorskiego. 1958. „Kinotechnik” nr 119.
Google Scholar
Ostrowski, Wiktor. 1956. Film Amatorski. „Kinotechnik” nr 95.
Google Scholar
Rencontres autor des INEDITS red., Jubilee Book. Essays on Amateur Film, Association Europeenne INEDITS, Charleroi 1997.
Google Scholar
Ronduda, Łukasz (red.). 2004. Entuzjaści z Amatorskich Klubów Filmowych. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Google Scholar
Rubach, Lubomir. 1955. Amatorski ruch filmowy na Śląsku. „Kinotechnik” nr 84.
Google Scholar
Sekula, Allan. 2003. Reading an Archive. W: Liz Wells (red.). The Photography Reader. London – New York: Routledge Taylor & Francis Group
Google Scholar
Stradomski, Wiesław. 1971. Film amatorski w Polsce. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury
Google Scholar
Zimmermann, Patricia R. 1995. Reel Families. A Social History of Amateur Film. Bloomington – Indianapolis: Indiana University Press, Bloomingto
Google Scholar
Autorzy
Paulina Haratykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje pracę na temat polskiego kina amatorskiego okresu PRL. Absolwentka studiów magisterskich w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki UJ oraz w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Studiowała ponadto na Wydziale Slawistycznym oraz Wydziale Studiów nad Mediami Uniwersytetu Sztokholmskiego. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jest zainteresowana kulturą amatorską oraz niezależną kulturą okresu PRL, kinem found footage, problematyką nostalgii za komunizmem oraz kwestią obrazów pamięci kształtowanych przez zbiorowość.
Statystyki
Abstract views: 44PDF downloads: 45
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Paulina Haratyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paulina Haratyk, O sobie i przez siebie , Kwartalnik Filmowy: Nr 122 (2023): Krajobrazy, panoramy, terytoria
- Paulina Haratyk, Gabriela Sitek, „Found footage” jako kino odnowy znaczenia „home movies” w filmach „A Song Of Air” i „Sea In The Blood” , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Paulina Haratyk, Nietutejsza , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne