„Entuzjaści” z AKF-ów – między prywatnością a polityką

Paulina Haratyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Prezentowany w 2004 r. w CSW Zamek Ujazdowski projekt Entuzjaści Marysi Lewandowskiej i Neila Cummingsa przypomina współczesnemu odbiorcy o ruchu Amatorskich Klubów Filmowych – zjawisku o masowym charakterze, które rozwijało się w Polsce Ludowej od początku lat 50. do końca lat 80., a po transformacji ustrojowej zostało zepchnięte na margines historii rodzimego kina. Choć powodem tego były między innymi relacje łączące amatorów z reżimem komunistycznym, to jednak przyglądając się zjawisku obecnie, można dojść do wniosku, że działający w klubach filmowcy pozostawali często poza oficjalną sferą kultury, przyjmując kontrkulturową taktykę oporu i krytyki. Entuzjaści odsłaniają ponadto arbitralność historii polskiego kina, która opiera się na kanonie wykluczającym takie zjawiska, które do niego nie pasują, jak na przykład twórczość członków AKF-ów.


Słowa kluczowe:

Amatorskie Kluby Filmowe, Marysia Lewandowska, Neil Cummings

Kreyser, Ryszard. 1961. Rozmowy o polskim filmie amatorskim. „Kinotechnik”. nr 156.
  Google Scholar

Kreyser, Ryszard. 1961. Rozmowy o polskim filmie amatorskim. „Kinotechnik”. nr 160.
  Google Scholar

Kreyser, Ryszard. 1957. Temat niepopularny – film rodzinny! „Kinotechnik”. nr 108.
  Google Scholar

Lewandowska. Marysia. Museum Commons. Research driven art practice and the public function of archives, collections and exhibitions. https://www.youtube.com/watch?v=aKCBdmmi9G4 (dostęp: 20.08.2015)
  Google Scholar

Metody oceny filmu amatorskiego. 1958. „Kinotechnik” nr 119.
  Google Scholar

Ostrowski, Wiktor. 1956. Film Amatorski. „Kinotechnik” nr 95.
  Google Scholar

Rencontres autor des INEDITS red., Jubilee Book. Essays on Amateur Film, Association Europeenne INEDITS, Charleroi 1997.
  Google Scholar

Ronduda, Łukasz (red.). 2004. Entuzjaści z Amatorskich Klubów Filmowych. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
  Google Scholar

Rubach, Lubomir. 1955. Amatorski ruch filmowy na Śląsku. „Kinotechnik” nr 84.
  Google Scholar

Sekula, Allan. 2003. Reading an Archive. W: Liz Wells (red.). The Photography Reader. London – New York: Routledge Taylor & Francis Group
  Google Scholar

Stradomski, Wiesław. 1971. Film amatorski w Polsce. Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury
  Google Scholar

Zimmermann, Patricia R. 1995. Reel Families. A Social History of Amateur Film. Bloomington – Indianapolis: Indiana University Press, Bloomingto
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-12-31

Cited By / Share

Haratyk, P. (2015) „ «Entuzjaści» z AKF-ów – między prywatnością a polityką”, Kwartalnik Filmowy, (92), s. 100–107. doi: 10.36744/kf.2267.

Autorzy

Paulina Haratyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje pracę na temat polskiego kina amatorskiego okresu PRL. Absolwentka studiów magisterskich w Katedrze Antropologii Litera­tury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki UJ oraz w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Studiowała ponadto na Wydziale Slawistycznym oraz Wydziale Studiów nad Mediami Uniwersy­tetu Sztokholmskiego. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jest zaintereso­wana kulturą amatorską oraz niezależną kulturą okresu PRL, kinem found footage, problematyką nostalgii za komunizmem oraz kwestią obrazów pamięci kształtowanych przez zbiorowość.



Statystyki

Abstract views: 29
PDF downloads: 21


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Paulina Haratyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.