Przed wschodem słońca
Wojciech Sitek
sitek.wojtek@gmail.comUniwersytet Wrocławski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4550-7679
Abstrakt
Książka Lekcje ciemności. Kino dokumentalne Wernera Herzoga (2020) autorstwa Magdaleny Kempnej-Pieniążek stanowi na pozór przewodnik po kinie dokumentalnym niemieckiego reżysera. W toku lektury publikacja objawia jednak swój pionierski charakter. Recenzent zwraca uwagę na interesującą próbę rozpoznania filmów Herzoga w kluczu romantycznej gnoseologii. Za szczególnie zajmujący uznaje pomysł Kempnej-Pieniążek, by wpisać twórczość reżysera w różne strategie poznania, a spoiwem dla nich uczynić motyw ciemności. Jak zauważa autorka książki, Werner Herzog podczas prowadzonych „lekcji ciemności” stara się odkryć prawdę o rzeczywistości w stanie kryzysu.
Słowa kluczowe:
Werner Herzog, film dokumentalny, gnoseologia, romantyzmBibliografia
Bachelard, G. (1998). Poetyka marzenia (tłum. L. Brogowski). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Ditfurth, H. von (1981). Duch nie spadł z nieba (tłum. A. D. Tauszyńska). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Hamacher, D. W., Goldsmith, J. (2013). Aboriginal Oral Traditions of Australian Impact Craters. Journal of Astronomical History and Heritage, 16 (3), ss. 295-311.
DOI: https://doi.org/10.3724/SP.J.1440-2807.2013.03.06
Google Scholar
Herzog, W. (2010). Deklaracja z Minnesoty. Prawda i fakt w kinie dokumentalnym (tłum. Ł. Mojsak). W: A. Wiśniewska, J. Kutyła (red.), Herzog. Przewodnik Krytyki Politycznej (ss. 112-113). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Google Scholar
Kempna-Pieniążek, M. (2020). Lekcje ciemności. Kino dokumentalne Wernera Herzoga. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.
Google Scholar
Lilly, J. C., Gold, E. J. (2001). Tanks for the Memories: Floatation Tank Talks. Nevada City: Gateways Books.
Google Scholar
Parke, E. (2019, 6 lipca). Why Wolfe Creek Crater Attracts Scientists, Indigenous Traditional Owners and Horror Movie Fans. ABC. https://www.abc.net.au/news/2019-07-07/the-three-stories-of-wolfe-creek-crater/11274576
Google Scholar
Tocqueville, A. de (2005). O demokracji w Ameryce (tłum. B. Janicka, M. Król). Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Tredinnick, M. (2008). Original Country. W: P. Bogard (red.), Let There Be Night: Testimony on Behalf of the Dark (ss. 150-159). Reno: University of Nevada Press.
Google Scholar
Van Wert, W. (2014). Last Words: Observations on a New Language. W: T. Corrigan (red.), The Films of Werner Herzog: Between Mirage and History (ss. 51-72). New York – London: Methuen.
Google Scholar
Autorzy
Wojciech Siteksitek.wojtek@gmail.com
Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-4550-7679
Asystent ze stopniem doktora; pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się ideologicznym podłożem kina amerykańskiego i gier wideo, a także społecznym fenomenem wideokaset.
Statystyki
Abstract views: 251PDF downloads: 192
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Wojciech Sitek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wojciech Sitek, Platformy Imperium i pirackie bunty , Kwartalnik Filmowy: Nr 124 (2023): Streaming
- Wojciech Sitek, Mechaniczne efekty specjalne a groza deformacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Wojciech Sitek, Na czasy kryzysu , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka