Filmowy konterfekt Witkacego
Abstrakt
Taras twierdzi, że filmy o Stanisławie Ignacym Witkiewiczu i adaptacje jego dzieł odwołują się do legendy jego osobowości i legendy katastrofizmu. Analizowane są tu filmy inspirowane życiem i twórczością Witkacego, m.in. W starym dworku Andrzeja Kotkowskiego. W interpretacji Kotkowskiego katastrofizm Witkacego to nie tylko jego biografia, ale przede wszystkim elementy zawarte w literaturze i malarstwie artysty. W filmie Andrzeja Domalika Schodami w górę, schodami w dół Witkacy ukryty jest pod postacią Malarza. Wizualizacje filmu nawiązują do kolorystyki jego obrazów. W Gwieździe Piołun Henryka Kluby Witkacy ukryty jest pod uniwersalną postacią Człowieka. Kluba kładzie silny nacisk na problem samobójstwa popełnianego w reakcji na zmianę sytuacji politycznej. Mariusz Treliński, autor filmowej adaptacji Pożegnania jesieni, inaczej rozkłada akcenty w biografii Witkacego.
Słowa kluczowe:
Witkacy, Andrzej Domalik, Henryk Kluba, Mariusz Treliński, Andrzej KotkowskiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Taraskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
Pracownik naukowy na Uniwersytecie Stefana Wyszyńskiego i na UMK w Toruniu.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Katarzyna Taras

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Taras, Inteligenci , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Katarzyna Taras, Komu cyfra sprzyja? , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś