Inteligenci
Abstrakt
Na przykładzie Spisu cudzołożnic i Pogody na jutro Jerzego Stuhra, Dnia świra Marka Koterskiego, Egoistów Mariusza Trelińskiego oraz Głośniej od bomb Przemysława Wojcieszka autorka próbuje zrekonstruować wizerunek polskiego inteligenta. Najważniejszym kryterium staje się dla niej to, jak bohaterowie rozumieją trzy pojęcia: służbę, misję i ofiarę, przywołane w definicji inteligencji stworzonej przez Jerzego Jedlickiego. Okazauje się, że służba, misja, ofiara dla bohatera Spisu cudzołożnic nie znaczą już nic, a Adasiowi Miauczyńskiemu i bohaterowi Pogody na jutro dają siłę, by mogli przywrócić rzeczywistości właściwe wymiary. O „inteligenckości” Smutnego i Filipa z Egoistów świadczy już jednak coś innego – zdolność do refleksyjności w bezrefleksyjnym świecie. „Najczystszym” niepokornym najnowszego polskiego kina jest Marcin z Głośniej od bomb Przemysława Wojcieszka – inteligent w pierwszym pokoleniu, który zostaje w Polsce (choć wszyscy wyjeżdżają), bo chce sprawdzić, czy tu da się żyć, bo w taki sposób rozumie służbę, misję i ofiarę.
Słowa kluczowe:
Jerzy Jedlicki, Adaś Miauczyński, inteligencjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Taraskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Polska
Adiunkt na UKSW w Warszawie, wykłada też w szkołach podyplomowych przy IBL PAN w Warszawie; współpracuje z pismem „Nowaja Polsza” i „Kinem”; autorka ksiażki Witkacy i film (2005) oraz czterech rozdziałów Historii kina polskiego pod red. T. Lubelskiego i K. J. Zarębskiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Katarzyna Taras

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.